Erp-marktleider SAP verricht geen half werk in het ontwikkelen van software voor ontluikende markten als customer relationship management. Het Duitse softwarebedrijf ontwikkelt over de volle breedte van de markt functionaliteit op het gebied van softwaremarkt voor relatiebeheer, planning, kennisbeheer en gegevenspakhuizen.
SAP komt langzaam maar zeker met nieuwe software en wordt door alle concurrenten in de nabije toekomst als sleutelspeler gezien. Omdat het bedrijf het zo grootschalig aanpakt, laten de nieuwe producten echter relatief lang op zich wachten. Het duurt naar schatting van zowel analisten en concurrenten nog twee tot drie jaar voordat SAP zich op alle deelgebieden met bedrijven als Siebel, Baan en Oracle kan meten.
Geïntegreerd
Deze alomvattende strategie, voor wat SAP ‘New Dimension’-producten noemt, is ingegeven door de vele verbanden tussen de verschillende softwaretoepassingen. "Alle nieuwe producten maken intensief gebruik van elkaar. Zo leunt de marketingsoftware zwaar op analyse- en andere gegevens uit het BW, Business Information Warehouse", aldus marketingverantwoordelijke Dagmar Fischer-Neeb vorige week in Nice tijdens de gebruikersbijeenkomst Sapphire. Verkopers maken volgens haar ook veel gebruik van aanpalende functionaliteit, bijvoorbeeld planningssoftware, zodat ze levertijden aan klanten kunnen afgeven.
Het op elkaar afstemmen van traditionele R/3-software met nieuwe toepassingen als BW en APO (Advanced Planning and Optimization), leidt tot een geïntegreerd productaanbod. Gebruikers maken volgens de visie van SAP niet meer gebruik van een specifieke module, maar van een ‘rol’, bestaande uit gesynchroniseerde functies uit verschillende toepassingen.
Individueel
SAP sluit met New Dimension de ‘best of breed’-trend van de afgelopen jaren niet uit, maar geeft duidelijk de voorkeur aan de geïntegreerde aanpak. Volgens de ‘best of breed’-filosofie moeten gebruikersorganisaties systemen kunnen bouwen door ideale combinaties van modules, van verschillende leveranciers, samen te stellen.
Hoewel SAP sterk de nadruk legt op het geïntegreerde karakter van de software, zijn de New Dimension-producten ook individueel te installeren. Door middel van Bapi’s (Business Application Program Interface) kan de software met applicaties van derden communiceren.
Mobiel
De productontwikkeling van de customer relationship management-software is een goed voorbeeld van de gang van zaken bij SAP. Momenteel beperkt de software zich tot ondersteuning van mobiele verkopers. Tegen het einde van dit jaar komt een uitgebreidere versie op de markt, met functionaliteit op het gebied van marketing.
Hoewel SAP bezig is met een inhaalslag benadrukt Fischer-Neeb dat het onmogelijk is volledige dekking te krijgen. "De wensen van de markt zijn continu aan verandering onderhevig. Vorig jaar vergde sales force automation niet meer dan een laptop. Nu praten we over uiteenlopende apparatuur zoals handcomputers die via Internet al dan niet draadloos contact leggen met backoffice-systemen."