Telecombedrijf KPN werkt, in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken, aan een nieuw noodnetwerk waar overheden en organisaties tijdens een ramp gebruik van kunnen maken. Dit netwerk blijft beschikbaar als het gewone vaste telefoonverkeer tijdens een ramp uitvalt door bijvoorbeeld overbelasting of stroomuitval. Het nieuwe noodnetwerk vervangt het huidige Nationaal Noodnet, dat alleen telefoon en fax ondersteunt.
Het nieuwe netwerk ondersteunt ook mobiele telefonie, berichtenverkeer (zoals e-mail) en ‘beeldbellen’ met een videoverbinding. Op termijn zullen meer diensten beschikbaar komen. Daarnaast heeft het huidige Noodnet aparte telefoon- en faxtoestellen. Het nieuwe netwerk kan ook gewone telefoons, faxen en computers toegang verlenen. Dat is gemakkelijker voor de gebruikers en biedt ook nieuwe mogelijkheden.
Van het oude Nationaal Noodnet maken ongeveer 5500 instellingen gebruik. Een groot deel van deze gebruikers zijn bedrijven of instellingen in de sectoren openbaar bestuur en veiligheid, zoals het Nationaal Crisiscentrum, coördinatiecentra van provincies, gemeentehuizen, regionale meldkamers van politie en veiligheidsregio’s en ziekenhuizen. Andere gebruikers zijn organisaties en instanties die behoren tot de vitale sectoren en die in crisisomstandigheden een specifieke taak hebben, bijvoorbeeld energie- en waterbedrijven, waterschappen, omroepen, de spoorwegen, meldkamers voor het openbaar vervoer en belangrijke ict- en telecomknooppunten.
6,5 miljoen euro
De overheid gaat ervan uit dat van het nieuwe netwerk hetzelfde aantal instellingen gebruik zal maken als van het oude netwerk. Dan blijven de kosten voor de gebruikers voor de basisdienstverlening hetzelfde als nu. Naar schatting komt de totale waarde van het afgesloten raamcontract uit op ruim 6,5 miljoen euro per jaar.
Het noodnet is iets anders dan C2000, het netwerk voor mobiele communicatie via portofoons en mobilofoons voor politie, brandweer, ambulances en marechaussee.