Het is onduidelijk wat de storing in het netwerk van telecomaanbieder Vodafone veroorzaakte. De storing is inmiddels verholpen, vertelt woordvoerder Joost Galema. ‘We zijn nu bezig om te achterhalen hoe deze complexe storing heeft kunnen gebeuren.’ Hij sluit niet uit dat werkzaamheden aan het netwerk de storing veroorzaakten. Hoe Vodafone zijn zakelijke klanten tegemoetkomt nu er dienstverleningsafspraken zijn geschonden, wil hij niet zeggen.
Een van de vier gateways op het netwerk viel woensdagmiddag 18 november uit, waardoor de ruim vier miljoen zakelijk en particuliere abonnees anderhalve dag hun mobieltje niet konden gebruiken. Telecom gateways zijn de knooppunten in het netwerk die zorgen voor het totstandbrengen van gespreks-, sms- en dataverkeer. Ook was de website niet bereikbaar.
Voorlichter Galema erkent dat veel gebruikers lange tijd last van de storing ondervonden, maar wil niet zeggen hoeveel klachten zijn bedrijf ontving. De telecomaanbieder heeft een speciaal telefoonnummer geopend voor vragen en klachten.
Service-level agreements
Bij zakelijke klanten is het niet ongebruikelijk om afspraken te maken over de beschikbaarheid van de netwerkdiensten. Vaak wordt afgesproken dat de diensten meer dan 99,9 procent van alle tijd beschikbaar zijn. Dat lijkt veel, maar betekent dat de diensten jaarlijks ongeveer een halve dag uit de lucht mogen zijn.
Hoewel een storing van anderhalf etmaal zeker een schending van de afspraken is, wil woordvoerder Galema niets zeggen over tegemoetkoming aan gedupeerde zakelijke klanten. ‘De service-level agreements verschillen per klant en die gaan we niet aan de grote klok hangen.’
Gedupeerd
Van enkele grote organisaties is bekend dat zij de mobiele diensten van Vodafone gebruiken en grote overlast ondervonden. Medewerkers van Rijkswaterstaat konden niet met elkaar communiceren bijvoorbeeld tijdens de afhandeling van ongevallen op de snelweg. Dit werd tijdelijk opgelost door het gebruik van praatpalen en van prepaidkaartjes van andere aanbieders.
Vervoerder Connexxion legde het tramverkeer van Utrecht naar Nieuwegein stil omdat de trambestuurders voor hun communicatie zijn aangewezen op het netwerk van Vodafone. Ook bij vtsPN, de ict-afdeling van de Nederlandse politiekorpsen, kon niemand zijn mobiele telefoon gebruiken.