Investeringsmaatschappijen vinden de kwaliteit van het management het belangrijkste criterium om met een startend bedrijf in zee te gaan.
Technologie en producten moeten wel uniek zijn of iets toevoegen aan hetgeen op de markt verkrijgbaar is. "Maar wij steken geen geld in bedrijven waarvan het management nog een volledig leerproces moet doormaken", zegt Gerard Montanus van Atlas Venture, een internationaal opererende participatiemaatschappij. Daarnaast wijst Toon den Heijer van Gilde Investment erop dat het tussen investeerder en ondernemer ook moet klikken, omdat beide partijen gedurende een aantal jaren intensief gaan samenwerken.
Kennis en ervaring
Nadat een investeerder een belang in een veelbelovend bedrijf heeft genomen, begint het eigenlijk pas. Met het geld, venture capital ofwel risicokapitaal genoemd, wordt de ontwikkeling van producten en de groei van de organisatie gefinancierd. Belangrijker is echter de kennis en ervaring die investeerders inbrengen. Participatiemaatschappijen trekken om die reden veteranen uit de automatiseringspraktijk aan en verzamelen een netwerk van adviseurs en marktkenners om zich heen. Daarnaast heeft elke investeerder zijn specialisatie.
"Een ondernemer is niet alleen geïnteresseerd in geld. Hij komt in de expansie en internationalisatie van zijn bedrijf veel nieuwe dingen tegen. Daar is externe ervaring voor nodig van iemand die het allemaal al een keer meegemaakt en doorleefd heeft", verduidelijkt Loek van den Boog, privé-investeerder (Virtual Ventures) en nauw verbonden aan de Amerikaanse investeerder General Atlantic Partners. RV