De Nederlandse leverancier van e-business applicaties Erigen introduceert Silknet, software voor klantbeheer die volledig gebaseerd is op Internet. Het Amerikaanse bedrijf Silknet, dat vorig jaar mei naar de beurs ging, werd vorige maand voor 4,2 miljard dollar overgenomen door Kana Communications, leverancier van software voor e-mail.
Het succesverhaal van Silknet is illustratief voor een Internetbedrijf. Het bedrijf ging in 1995 van start met als specialisatie software voor klantbeheer. Het groeide bliksemsnel en ging na vier jaar naar de beurs. Nog geen jaar daarna volgt overname voor een bedrag van 4,2 miljard dollar.
Ook illustratief is de agressieve aanpak. Terry Wilcox, directeur van de Engelse vestiging van Silknet, vindt dat de markt waarin het bedrijf actief is bol staat van de hypes. "Bij de traditonele leveranciers van software voor crm (customer relation management) staat de klant helemaal niet centraal, maar het bedrijf zelf dat bepaalde producten levert." Volgens Wilcox staat bij de software van Silknet de klant echt centraal. Het heeft onder andere een applicatie gebouwd waarbij een virtuele verkoopassistent het contact met de klant behartigt.
In Amerika heeft het bedrijf ruim honderd klanten, waaronder 3Com, Microsoft en Sprint. Het eind vorig jaar opgerichte Erigen, dat Silknet in Nederland introduceert, bouwt nu aan een applicatie voor een verzekeraar, waarbij de klant het formulier voor de schadeafhandeling kan oproepen via Internet. Deze toepassing komt in mei op de markt. WA