De Nederlandse Europarlementariër Wim van Velzen wil cookies uitbannen. Hiertegen loopt het Interactive Advertising Bureau te hoop. "Verbanning van cookies geeft onze branche een flinke dreun", verklaart Ruud Wanck, vice-voorzitter van IAB-Nederland, de campagne.Van Velzen (CDA) heeft een amendement ingediend op het voorstel van de Europese Commissie over persoonsbescherming. Zijn suggestie cookies te verbannen komt 13 november aan de orde in de EC.
Cookies zijn een regel in een tekstbestand, aangemaakt door een webserver, waarin allerlei gegevens over het bezoek van een surfer zijn opgenomen, zoals een identificatienummer, adres, platform en surfprogramma. Het doel ervan is webbezoek persoonlijk te maken en te versnellen. Van Velzen meent dat cookies "een serieuze inbreuk kunnen veroorzaken op de persoonsbescherming van gebruikers. Het gebruik van dergelijke programmatuur zou verboden moeten worden, tenzij de expliciete, goed geïnformeerde en vrijelijk gegeven toestemming van de betrokken gebruikers is verkregen". Dit laatste staat bekend als de opt-in opvatting.
IAB meent dat cookies ten onrechte in politieke kringen het aureool van spionagesoftware hebben gekregen. "Een verbod op cookies is hetzelfde als het verbieden van huisnummers op woningen. Cookies doen niets geheimzinnigs", stelt Wanck.
Regelen
De IAB vice-voorzitter erkent dat sommige cookies persoonlijke gegevens en surfgedrag meedragen. "Maar dan moet je richtlijnen opstellen waarin staat welke informatie ze mogen bevatten. Om ze meteen te verbieden is voor ons een stap te ver. We gaan zelf dergelijke richtlijnen opstellen nu dit onderwerp actueel is geworden."
Overigens moet de EC zich wel over deze zaak buigen omdat er geen eenduidige aanpak is in Europa. In Duitsland bijvoorbeeld, zo weet Wanck, is het gebruik van cookies verboden. Hier geldt een opt-in regeling. In Nederland zou de Wet Bescherming Persoonsgegevens op dit vlak aangepast moeten worden. IAB heeft deze week vergaderd om een gezamenlijk standpunt te formuleren. De organisatie heeft diverse Europese afdelingen.
Schade
Vooral de Britse IAB-tak heeft de handschoen opgepakt en de campagne ‘Save our cookies’ gelanceerd. Zij heeft becijferd dat de ‘Van Velzen-optie’ 187 miljoen Engelse pond verlies oplevert binnen de Engelse internetadvertentiemarkt. Men gebruikt cookies namelijk ook om na te gaan of bepaalde webadvertenties (of pagina’s waar ze op staan) worden bezocht. Tevens kunnen cookies persoonlijke informatie bevatten die is te gebruiken om te beoordelen of een bepaalde advertentie al dan niet aan een surfer wordt gepresenteerd. Verder zijn ze bruikbaar om ervoor te zorgen dat surfers maar één keer per dag dezelfde advertentie te zien krijgen als ze meerdere keren dezelfde webstek aandoen.
De Nederlandse tak van de belangenorganisatie heeft niet becijferd hoeveel geld en banen een mogelijk verbod op cookies hier gaat kosten. "Wel is duidelijk dat het een flinke dreun zal zijn", meldt Wanck.
De opt-in regeling die Van Velzen voorstaat kan niet rekenen op de sympathie van IAB. De groep is bang dat gebruikers dan iedere keer als ze een website bezoeken zich opnieuw moeten registreren of hun voorkeuren steeds weer moeten ingeven. Tegelijk roept zij het schrikbeeld op van een bombardement met berichten die om toestemming vragen. In het ergste geval moeten surfers betalen voor informatie omdat de advertentie-inkomstenbron is opgedroogd.
Overigens voorzien de meeste browsers in de mogelijkheid cookies ‘uit te zetten’. De discussie over cookies is mede actueel door Microsofts .Net-strategie, die Passport als middel wil gebruiken om een eenmalige aanmeldprocedure op het web mogelijk te maken.