Esize is uit de kast gekomen. Na ruim anderhalf jaar voorbereiding presenteert de firma uit Muiden zich als leverancier van inkoopoplossingen. Praten over ‘e-procurement’ mag weer.
|
Nog niet eens zo lang geleden was elektronisch inkopen salonfähig. Onder aanvoering van leveranciers als Ariba en Commerce One werden klanten miljoenenbesparingen in het vooruitzicht gesteld. Na het uiteen spatten van de internethype bleek ‘e-procurement’ echter ook een zeepbel. De aloude papiergedreven inkoopprocessen (via fax en telefoon) vervangen door volautomatische systemen bleek in de praktijk weerbarstiger te zijn dan gedacht. Het bleef een tijd akelig stil rond het onderwerp, maar dit jaar staat het ineens weer op de agenda van bestuurders, ingegeven door de teruglopende economie.
Adviesfeestjes
De Nederlandse softwareleverancier Esize durft zelfs alweer te praten over forse besparingen die bedrijven kunnen behalen wanneer ze hun inkoopprocessen online laten verlopen. Is er dan niets geleerd? Volgens Ronald Vermeulen, medeoprichter Esize, ligt de huidige situatie wel degelijk anders. "Begin 2002 kwam de markt geheel tot stilstand. Pas in 2003 is er weer beweging in gekomen. Ondernemers, moe geworden van alle adviesverhalen, vragen nu om praktische, snel in te voeren oplossingen waarmee ze hun uitgaven kunnen controleren."
"De eerste generatie e-procurement-leveranciers werkte teveel vanuit een systeembenadering, waarbij de bedrijfsorganisatie moest worden aangepast. Implementaties groeiden dan ook uit tot adviesfeestjes", vult Udo Ziegerink, directeur Esize, aan. "De tweede generatie denkt meer vanuit een integrale procesbenadering en beschikbare catalogusinformatie, en wil tevens dat alle afdelingen in een bedrijf kunnen omgaan met de inkoopsoftware." Hij meent dat opdrachtgevers en leveranciers tegenwoordig voor een rationelere, kalmere aanpak kiezen. "Eerst kijkt het management of de inkooporganisatie efficiënter kan worden ingericht, bijvoorbeeld door het uitbesteden van het magazijn. Als die slag eenmaal is gemaakt, valt de invoering van een elektronische inkoopoplossing te overwegen, maar dan liefst gefaseerd en tegen betaalbare prijzen, te beginnen met de reeds bestaande leverancierskoppelingen en een eenvoudige gebruikersinterface."
Intershop
Esize is een gezamenlijk bedrijf van Eperium en de Benefit Inkoopadviesgroep. Eperium is in 1999 opgericht door de broers Tim en Gert-Jan Schaefers, die vanuit hun beider automatiseringsachtergrond insprongen op de vraag naar e-handelsoplossingen. Door een aparte joint venture met inkoopspecialist Benefit op te zetten verwacht Eperium te kunnen inspelen op de toenemende vraag naar bewezen inkoopoplossingen. "Na anderhalf jaar lang onder water te hebben samengewerkt, zijn we dit jaar op de markt verschenen’", zegt Vermeulen. Esize hanteert als basis voor zijn inkoopplatform de handelssoftware Enfinity Multisite van Intershop: flexibel in gebruik, schaalbaar, integreerbaar met erp-applicaties en snel op te leveren, aldus de twee directeuren. Wel bouwt Esize er zelf functionaliteit bij, zoals een contractmanagementsysteem en een urenverantwoordingsyteem voor het inhuren van extern personeel.
De kennismaking met Intershop – dat de internetclash ternauwernood heeft overleefd – vond plaats tijdens een marktschouwing op de it-beurs Cebit in Hannover. Bovendien bracht de software van deze Duitse leverancier uitkomst in een probleem van een klant van Eperium: kantoorinrichter Aspa (onderdeel van Samas), die e-handel wilde drijven, maar daarvoor niet uit de voeten kon met het erp-pakket van Baan. "Erp-pakketten zijn geschikt voor productieondersteuning, maar te star voor kantoor- of winkelomgevingen, waar werkplekken zeer verschillend kunnen zijn", beweert Ziegerink.< BR>