Infopulse Business Integration wil tot de wereldwijde top behoren van softwareleveranciers voor inkoop via Internet. Op deze jonge markt staan Amerikaanse bedrijven als Netscape, Ariba en Commerce One in de schijnwerpers. Sinds 1997 werkt Infopulse aan een applicatie voor inkoop via Internet voor de Rabobank. Het bedrijf heeft dat systeem nu omgebouwd tot een standaardpakket en gaat ermee de markt op.
Om met de topspelers op het gebied van e-procurement mee te spelen, moet Infopulse zich snel bewijzen, want ‘de Amerikanen’ betreden langzaam maar zeker de Europese markt. Ariba sloeg in februari Philips al aan de haak en KLM ging afgelopen zomer met Netscape in zee. "Maar wij hebben met de Rabobank ook een mooie referentie. http://www.eurohealthnet.com is onze tweede implementatie. Bovendien hebben we vijf tot acht leads lopen", aldus Paul van Doorne, algemeen directeur van Infopulse Business Integration, het bedrijfsonderdeel waarin de nieuwe activiteiten zijn ondergebracht. Het bedrijf hoopt in ieder geval twee klinkende klanten aan zich te binden om zijn naam te vestigen.
E-inkoop
E-inkoop is volgens Van Doorne een logische uitbreiding op erp (enterprise resource planning). "Het gaat om het automatiseren van het interne bestelproces en het neerleggen van inkooporders bij leveranciers." Erp-leveranciers houden zich ook wel met ‘inkopen via Internet’ bezig, maar concentreren zich op de primaire processen. E-procurement daarentegen vindt vooral toepassing bij routineproducten als kantoorartikelen en relatiegeschenken. En die producten via een erp-pakket inkopen kan een zware klus zijn, meent Van Doorne. "Dat is schieten met een kanon op een mug. Bovendien is het erg lastig om samengestelde orders, bijvoorbeeld een PC met randapparatuur en een LAN-aansluiting, met behulp van erp-software in te kopen."
Secundaire producten kosten op zichzelf niet zoveel, maar het papieren bestel- en afwikkelproces van het inkopen is erg kostbaar. Volgens onderzoek van Pricewaterhouse Coopers kost het 150 gulden om een willekeurig item te bestellen. Het systeem dat de Rabobank gebruikt, toont volgens Infopulse goed aan wat de voordelen zijn van ‘e-inkoop’. "Rabofacet, de facilitaire dienst van de Rabobank, heeft met het intranetsysteem Raboshop de bestelkosten teruggedrongen van 165 naar 65 gulden." Jaarlijks gaat het om 1,2 miljoen bestellingen die 220 miljoen gulden vertegenwoordigen, waarmee het nut van de toepassing overduidelijk is. Nog niet alle inkoopprocessen van de Rabobank lopen via de Internettoepassing. "Het grote voordeel is dat de administratieve afhandeling elektronisch en niet meer op papier plaatsvindt. Door deze aansluiting op backoffice-systemen worden de besparingen gerealiseerd en bovendien fouten in gegevensoverdracht uitgesloten", aldus Van Doorne.
Succesverhalen
Infopulse richt zich met zijn pakket Supply Chain Broker op gelijksoortige organisaties als de Rabobank. "Facilitaire bedrijven van grote organisaties. Zeg maar de top-500 bedrijven in Nederland. Misschien niet direct de top-20, want dan zit je meteen vast aan een wereldwijde implementatie", zegt Van Doorne, die eerst relatief snel een aantal succesverhalen wil neerzetten.
Vooralsnog bestaat Infopulse Business Integration uit vier medewerkers, die het standaardpakket moeten gaan verkopen en marketen. "Maar nummer vijf, zes en zeven dienen zich al aan", kondigt Van Doorne aan. Het ontwikkelteam van tien medewerkers zit nu nog op het Infopulse-hoofdkwartier in Best, vanwege het Rabobank-project, maar de aansturing vindt vanuit Amsterdam plaats. Via samenwerkingsverbanden met CMG, Kpmg en Pricewaterhouse Coopers wil het bedrijf de nodige mankracht mobiliseren voor implementatieprojecten.
Erp-bedrijven in inkoop
Net als de markt voor crm-software (relatiebeheer), hebben de erp-leveranciers ook de markt voor inkoopsoftware ontdekt. Het dient als welkome aanvulling op de traditionele erp-software, die op interne bedrijfsprocessen zoals productie, administratie en personeelszaken is gericht. Gespecialiseerde leveranciers van e-inkoop als Ariba concurreren daarom met de grote softwarejongens. Oracle bijvoorbeeld. Maar ook het Nederlandse Baan kondigde onlangs een pakket aan voor inkoop via Internet: Baan E-procurement, dat vanaf december 1999 op de markt verkrijgbaar is.