Yahoo koopt Overture en Microsoft begint zelf een zoekmachine. De keuzes van de grootste webportalen doen soms denken aan het schaakspel, maar zijn bloedserieus.
Google aandelen via internet Google is van plan om begin volgend jaar aandelen te gaan uitgeven. De populaire internetzoekmachine zal dit echter wel op een onconventionele wijze doen. De onderneming achter de zoekmachine gaat de aandelen niet op de beursvloer aanbieden, maar schakeld daarvoor internet in. De aandelen worden namelijk op het wereldwijde computernet aangeboden. Volgens de Britse zakenkrant Financial Times zal de verkoop van aandelen via het net de onderneming uit Mountain View, Californië op een marktwaarde tussen de 15 miljard tot 25 miljard dollar kunnen brengen. |
Nu is het, voor ongeveer 1,6 miljard dollar, ook nog eigenaar van Overture. Daarmee krijgt Yahoo ook zoekmachines Altavista en Alltheweb in handen, die eerder dit jaar voor vele miljoenen dollar eigendom werden van Overture.
Tegenvaller
Yahoo ziet toekomst in het hebben van een eigen zoekmachine. Internetdienstaanbieder en portaalsite-uitbater AOL daarentegen kiest voor uitbesteding; het vernieuwde deze maand voor een onbekend bedrag het contract met Google. AOL maakt voor een beperkt aantal subsites, zoals in het Verenigd Koninkrijk, nog gebruik van Overture, nu dus in handen van portaalconcurrent Yahoo.
Ook Microsoft gelooft in de kracht van een eigen zoekmachine. Looksmart maakte begin deze maand bekend dat Microsofts webportaal MSN niet langer van haar zoekdiensten gebruik wil maken. Dat is een majeure tegenvaller voor het in Australië en de VS beursgenoteerde bedrijf, dat hiermee 65 van de omzet ziet wegvallen. Andere klanten zijn veel kleinere websites, zoals die van Infospace of de internetdienstaanbieder Road Runner.
Looksmart meldde dat met het wegvallen van MSN "de zaken materieel en ongunstig" zouden worden beïnvloed. Het stelde niet de winstverwachting bij, omdat het contract met MSN loopt tot 15 januari. In het Verenigd Koninkrijk zet MSN Looksmart nu al bij het grofvuil. Beleggers deden dat ook: na het nieuws viel de waarde van een aandeel omlaag van 3 dollar naar ongeveer 1,5 dollar.
Paardenrace
Jammer van Looksmart, maar goed nieuws voor Inktomi, ofwel Yahoo. Inktomi neemt voorlopig de zoekopdrachten van Looksmart over. Maar voor hoelang?
"Does Microsoft Yahoo?", kopte CNN op 8 oktober. "Yahoo komt met financiële cijfers die de meeste ict-topmannen zouden laten jodelen", schrijft de nieuwsdienst. "Is een winststijging van 80 procent genoeg?" Investeerders maken zich volgens CNN zorgen over de toekomstkansen van Yahoo. Ongeveer een derde van de inkomsten van Inktomi zijn afkomstig van Microsoft, schatten analisten. "Het zou mij niet verbazen als zoeken bij Microsoft niets van doen heeft met Yahoo", aldus een van hen.
In april lekte uit dat MSN zelf een zoekmachine ontwikkelt, die zich moet kunnen meten met Google. "Wij zien het als een paardenrace tussen ons, Yahoo en Google", zo citeert Searchenginewatch Lisa Gurry, een van de MSN-ontwikkelaars.
Het bericht leidde uiteraard meteen tot protesten van onder meer enkele bloggers, die vrezen dat Microsoft met een zoekmachine de competitie zal proberen uit te schakelen. Wellicht kunnen die bloggers de open source zoekmachine-initiatieven steunen, zoals Grub en Nutch. Ook nieuwsite Cnet opperde, in juni al, dat de Microsoft zoekmachine ongekende mogelijkheden krijgt als het erin slaagt deze te combineren met bijvoorbeeld het eigen, dominante besturingssysteem.
Hoe dan ook, zoeken op MSN is nu al haast even populair als zoeken op Google. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen Netratings, een bedrijf dat kijk- en gebruikscijfers verzamelt. Voor Searchenginewatch onderzocht het in januari het zoekgedrag van zestigduizend Amerikanen (zie tabel).
De grafiek vertelt niet het hele verhaal. Zo staat Overture op de zesde plaats. Dat komt omdat alleen het klikken op Overture zelf is geteld. Overture zoekt echter ook voor portalen Yahoo, MSN en Lycos.
Onderzoek naar zoekvoorkeuren geeft in een ander land een volledig afwijkend resultaat te zien. In Australië is, volgens een door internetnieuwsdienst News.com.au geciteerd onderzoek, MSN de meest favoriete portaalsite. Australische internetters gaan echter naar Google om iets te zoeken.
Openbaar
Voor MSN, in dit onderzoek op de derde plaats, is het volgens Gurry vooral van belang de merknaam van de zoekmachine te vestigen. De zoekmachine van MSN is nog lang niet zo bekend als Yahoo en Google. De merknaam Google wordt zo langzamerhand synoniem voor het internetzoeken zelf. Ook die dominantie wordt bekritiseerd. Het zakentijdschrift Businessweek voert in juni Jonathan Zittrain op, een Harvard-rechtswetenschapper die zich concentreert op internet-recht. Hij oppert dat enige regulering van zoekmachines nodig is, als Google alle concurrenten uitschakelt. "Het net voelt heel erg openbaar, maar bijna alle elementen ervan zijn publiek, noch gerund door overheden noch gesubsidieerd. Als deze private instanties hun eigen voorkeuren hebben, dan heeft dat ernstige juridische gevolgen."< BR>