Het Brits/Nederlandse concern Shell besteedt van alle Europese bedrijven het meeste geld aan automatisering: 1,8 miljard dollar.
Het Duitse Siemens staat tweede, gevolgd door Philips. Opvallend is dat er nog twee andere Nederlandse ondernemingen een plaats in de top-tien innemen: ING Group en ABN Amro. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Information Strategy.
Dit tijdschrift weerlegt de kritiek dat Europa in vergelijking met de Verenigde Staten te weinig investeert in informatietechnologie. De honderd grootste Europese ondernemingen zullen dit jaar voor het eerst meer dan 50 miljard dollar aan IT spenderen, een solide groei van rond de 6 procent. Uit het onderzoek komt naar verder voren dat Europa 30 procent van haar uitgaven aan IT besteedt (Verenigde Staten: 34 procent; Japan: 15 procent). De transatlantische kloof wordt kleiner in plaats van groter, voorspelt het blad.
In Europa geeft Groot-Brittannië dit jaar de toon aan met een IT-post van 14,4 miljard dollar, op de voet gevolgd door Duitsland (13,5 miljard). Frankrijk staat derde (6,8 miljard), terwijl Nederland een keurige vierde plaats inneemt (6,2 miljard). Een betere dienstverlening aan klanten heeft het herontwerpen van bedrijfsprocessen verdrongen als belangrijkste drijfveer voor IT-investeringen. Ook kostenbeheersing, op wereldwijde schaal opereren en kennismanagement zijn vaak aanleiding om verder te automatiseren, aldus Information Strategy. RS