Een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke website is onontbeerlijk voor veel bedrijven. Toch mankeert er van alles aan sites. Een overzicht van de tien grootste missers.
Webpagina's zijn voor veel bedrijven een belangrijk medium om te communiceren met klanten en geïnteresseerden. Uit menig onderzoek blijkt dat de gebruiksvriendelijkheid van een site grote invloed heeft op het gedrag van de bezoeker. Jacob Nielsen, een Deense deskundige op het gebied van online gebruiksvriendelijkheid, adviseert bedrijven daarom om tien procent van het beschikbare internetbudget in te zetten voor onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid.
Om bedrijven te helpen bij het ontwikkelen van een succesvolle site identificeerde het internetmarketingbureau Tribal een top 10 van veelgemaakte fouten op websites. Door de fouten meteen aan te pakken en de website te optimaliseren kunnen bedrijven beter tegemoetkomen aan de wensen en eisen van bezoekers aan hun site.
1. Contactgegevens ontbreken op de site. Tip: gebruik meerdere contactopties.
2. Website is te traag. Tip: zorg voor een hoge doorvoersnelheid.
3. Homepage toont niet binnen vijf seconden de kernboodschap. Tip: werk met activerende koppen, bullets en beelden.
4. Navigatie is onduidelijk of afwijkend: gebruik 'broodkruimels', zodat bezoekers gemakkelijk terugkomen naar een bovenliggend menu.
5. Conversiepunten, waarmee de bezoeker tot actie wordt aangemoedigd, ontbreken. Tip: formuleer duidelijke acties (vraag informatie aan, bestel nu, mail naar…)
6. Conversiepunten vallen buiten het venster. Tip: geef de punten een prominente plaats op de site.
7. Bij oproep tot contact opent het externe e-mailprogramma. Tip: gebruik eenvoudige web- en e-mailformulieren.
8. (Bestel)formulieren werken niet goed. Tip: controleer de formulieren regelmatig.
9. Lettertype is te klein. Tip: gebruik duidelijke en leesbare letters.
10. Site maakt gebruik van ongewenste pop-ups. Tip: gebruik geen pop-ups.
Uitstekende informatie. Er wordt te vaak meer aandacht aan de toeters en bellen (flash etc) van websites besteed in plaats van aan de juiste werking. Misschien tip 11: bekijk de website voor publicatie eerst in de meest gebruikte browsers. Veel topbedrijven verzuimen dit te doen en alle mooie gadgets blijken dan niet (goed) te werken.
Er is naar mijn mening maar 1 ding mis met 80% van de pagina’s. Dat zijn die irritante reclames. Die Google add’s vallen wel mee, en zijn zelfs soms grappig, maar dat is het wel.
Ikzelf maak 100% Flash pagina’s sinds IE 7.0 en FF 2.0 uit zijn. Jarenlang hanteerde ik de W3C standaarden, maar die werken nauwelijks meer. En om nou tig CSS files te maken voor 1 site, gaat me te ver. Enneh, nee, mijn Flash pagina’s hebben nauwelijks animatie en full screen.
Er zou echt betere voorlichting moeten zijn voor bedrijven, want vaak krijgen webdesigners iets door de strot gedrukt wat niemand op zijn portfolio wilt hebben
De zogeheten webfouten zijn wel erg gebaseerd op techniek. Het hangt er helemaal vanaf wat een site beoogt. Voor een archief/informatiesite gelden andere eisen dan voor een etalage/verkoopsite qua zoekmogelijkheden, paginering etc. Veel sites lijken op een bonte kermis met de organisatie van een rommelmarkt: qua amusementswaarde prima…
Norbert heeft gelijk wat betreft punt 7.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Waarom de gebruiker beperken op een punt waar dit niet bijdraagt aan de gebruiksvriendelijkheid?
Dit kan enkel te verantwoorden vallen als het niet een simpel mailtje betreft maar een entry in een groot systeem voor vb bug logging en case tracking.