Nederlandse managers zijn per dag gemiddeld meer dan een uur kwijt met het zoeken naar belangrijke informatie. Dat kost een organisatie met duizend medewerkers met een gemiddeld salaris van 50.000 euro, jaarlijks bijna 8 miljoen euro aan salaris.
Uit onderzoek van Information Builders blijkt dat Nederlandse managers dagelijks gemiddeld 64 minuten kwijt zijn aan het zoeken naar informatie die nodig is om beslissingen te nemen. Dat is vijftien procent van de werkdag. Bijna driekwart van de ondervraagden (74 procent) noemt het gebrek aan accurate, complete en makkelijk bruikbare gegevens het grootste obstakel om goede beslissingen te maken. 63 procent van hen vindt correcte informatie wel de belangrijkste voorwaarde voor een goed besluit. Een meerderheid van de managers geeft aan te veel te moeten vertrouwen op hun ervaring in plaats van op harde data.
Bij 68 procent van de Nederlandse organisaties wordt bedrijfsinformatie aangeboden in verschillende systemen per afdeling. De meerderheid van de respondenten geeft aan dat informatietoevoer vanuit één centraal systeem het maken van beslissingen makkelijker zou maken. Toch zet minder dan een derde van de bedrijven een business intelligence-oplossing in om medewerkers op een gebruiksvriendelijke manier toegang te geven tot cruciale informatie.
Meer dan tachtig procent van de Nederlandse managers vindt dat de eigen organisatie de snelheid van het beslissingsproces moet opschroeven. Driekwart ziet betere informatie als belangrijkste voorwaarde is om dit doel te bereiken.
“Dat kost een organisatie met duizend medewerkers met een gemiddeld salaris van 50.000 euro, jaarlijks bijna 8 miljoen euro aan salaris.”
Dit gaat er van uit dat al die zoektijd zou kunnen vermeden worden, wat natuurlijk niet realistisch is.
Overigens heeft ook een gecentraliseerd systeem zijn beperkingen: aangezien meer betrokkenen meebeslissen over welke info er hoe in opgeslagen / zichtbaar gemaakt wordt, daalt de flexibiliteit van zo’n systeem.
In alle eerlijkheid valt een uur per dag mij reuze mee. Mijn gevoel zegt dat het in de praktijk meer moet zijn. Natuurlijk is het wel afhankelijk van het type informatie waarnaar gezocht wordt. Gezien de meting van slechts een uur per dag denk ik dat het hier gaat om gegevens die in feite al op een of andere manier gestructureerd beschikbaar zijn. Met behulp van BI-toepassingen is daar zeker winst te behalen al is het maar door centraliseren, integreren en goede distributie/zoek-oplossingen.
Grotere winst is er nog te halen bij het zoeken en vooral vinden van ongestructureerde gegevens. Hetzij van binnen de eigen organisatie, hetzij van buiten (o.a. internet). De komende tijden zullen BI-toepassingen steeds meer kunnen worden ingezet om ongestructureerde c.q. externe informatie snel beschikbaar te maken. In de nabije toekomst zullen we steeds meer oplossingen zien die bestaan uit de combinatie van krachtige Search, BI en Portal-technologie.
Ook dit valt onder het werk van een manager.
Door het zoeken naar informatie kijk je, als het goed is, anders tegen de verkregen informatie aan dan wanneer het hapklaar wordt aangeleverd.
Wanneer een manager de hele dag enkel beslissingen neemt is er iets goed mis binnen dat bedrijf.