Globalisering of de wereldwijde verspreiding van productielijnen is afhankelijk van ontwikkelingen op het gebied van vervoer en telecommunicatie. Voor bedrijven met wereldwijde ambities is in dit kader een flexibele en dynamische it- en communicatiestructuur noodzakelijk.
Wat is eigenlijk globalisering? De term 'globalisering' wordt vaak toegeschreven aan Theodore Levitt, die het begrip in 1983 hanteerde in het tijdschrift Harvard Business Review. Hij beschreef globalisering als: ‘de veranderingen in sociale gedragspatronen en technologie die bedrijven in staat stellen om hetzelfde product over de hele wereld te verkopen'.
De uitdaging voor een bedrijf dat wereldwijd de markt wil veroveren, bestaat uit het wereldwijd uitbouwen van bestaande netwerken binnen de beschikbare centrale budgetten en de plaatselijke behoeften. Vele gebruikers vinden de onderliggende applicaties die ze dagelijks gebruiken namelijk belangrijker dan het uitbouwen van een wereldwijd netwerk.
Ook securitymanagement ondergaat een verandering. Globalisering betekent namelijk een verhoogd risico op virussen en online misdrijven. Nieuwe netwerken moeten aan steeds hogere eisen voldoen zodat bij het uitbreiden van it- en communicatienetwerken niet ingeleverd wordt op beveiliging en betrouwbaarheid.
Maar alles blijft mensenwerk. It-managers en telecom-operators zijn sleutelfiguren om een netwerk succesvol uit te breiden. De plaatselijke technology-managers hebben de moeilijke taak om de telecominfrastructuur zo aan te passen dat zij groei realiseren en voldoen aan alle eerder genoemde complexe eisen. Deze complexiteiten vormen voor de telecom-operators dan net weer een grote uitdaging om méér te leveren dan slechts internationale netwerken en technologieën.
Jeroen van Brussel
Managing Director bij Orange Business Services Nederland