Wat zijn de succesfactoren van business intelligence? Wat maakt het ene traject een groot succes en het andere een trieste mislukking? Het zou mooi zijn als ik het antwoord zou hebben op deze vragen (42?). Helaas heb ik dat niet, maar ik heb wel een aantal ideeën die ik graag met jullie wil delen. Daarnaast ben ik juist ook zeer benieuwd naar jullie ervaringen. Wat voor successen heb je gezien of gedaan die je wilt delen?
De ontwerp- of startfase
Denk bij het ontwerpen van een business intelligence-omgeving in doelgroepen en gebruik.
• Doelgroepen: Sommige gebruikers zoals managers hebben vaak behoefte aan high level dashboards met weinig details maar andere gebruikers zoals analisten willen juist veel details en krachtige analysetools. Iedere doelgroep heeft recht op haar eigen omgeving in vorm, functie en frequentie.
• Gebruik: Er moet een mix zijn van snelle (ad hoc) en structurele (wat langere termijn) oplossingen voor de gebruikers van de bi-omgeving.
De bouw- of realisatiefase
Goede bi-specialisten zijn een schaars goed, maar wel cruciaal voor het succes van de bi-omgeving.
• Bezuinig niet op kwaliteit. Zorg hierbij voor een mix tussen echte ‘hardcore'-techneuten maar juist ook businessarchitecten of bi-visionairs.
• Om de kosten toch beheersbaar te houden is een deel van de werkzaamheden goed te outsourcen of rightshoren. Denk hierbij aan de technische realisatie (bouw) maar ook beheer.
De implementatiefase
Stop niet als het af is. Nadat de bi-omgeving technisch gerealiseerd is, begint pas het echte werk!
• De bi-afdeling moet de gebruiker proactief gaan ondersteunen bij het dagelijkse werk. Belangrijke succesfactor daarbij is het organiseren in een BI Competence Center. Deze moet door een mix van it- en businesscomponenten zorgdragen voor het optimale gebruik van bi binnen de organisatie.
• Hier gaat het niet meer zozeer om high level sponsorship (wat wel voor de opstartfase geldt), maar juist om thought leadership vanaf de werkvloer.
De grootste kans op succes in de bi-dienstverlening ontstaat bij een juiste mix van cruciale elementen. Welke dat zijn wordt vaak situationeel bepaald, maar er zijn ongetwijfeld ook generieke. Hierboven heb ik een eerste voorzet gegeven. Ik geef het stokje graag door aan de volgende.
Nog enkele niet technische factoren:
Borging in de business organisatie
* Sponsorship op een zo hoog mogelijk niveau
* Visonair tav het nut van informatie voor de business
* Toegepaste oplossingen die zichtbaar bijdragen
* Verplichte winkelnering
Beheersfase
* Flexibele, dynamische, betrokken en pro-actieve business support
* Continue verbeteren
* Teasers, om te laten zien wat er allemaal kan
* Bewaken/verbeteren concept, en kwaliteit van uitbreidingen
Ontwerp
* Aanpasbaar
* Uitbreidbaar
* Methodisch
* Beheerbaar
ik denk dat de meeste spannende fase de 3e is (implementatie) en dan met name wat er gebeurt als je als externe leverancier bent vertrokken. Ontwerp en bouw is prima te scopen en in hapklare brokken onder te verdelen.
Vooral als er geen BICC of vergelijkbare functie bestaat, zullen de gebruikers die actief bij de realisatie betrokken zijn geweest, een ambassador rol moeten krijgen, en hier ook voor vrijgemaakt moeten worden.
Anders kan het zomaar gebeuren dat je na 6 maanden terugkomt en de hele toepassing minder gebruikt wordt dan vooraf ingeschat.
In aansluiting op een blog van Frank Buytendijk, http://tinyurl.com/4byle5, zou ik willen stellen dat BI veel succesvoller zou worden als we ophouden te stigmatiseren en te spreken in termen van ‘hardcore’-techneuten. Hoewel onze opleidingsinstituten vijftien jaar geleden al inzagen dat techniek en business steeds meer geintegreerd raken, lijkt de scheiding tussen technisch en functioneel zich binnen de beroepsgroep alleen maar verder te polariseren. En zoals in alle gevallen gaat dat direct ten koste van het uiteindelijk te bereiken doel, in dit geval een goed ingericht en goed ondersteund Business Intelligence proces.
Freddy, het is juist mijn bedoeling om NIET te stigmatiseren maar WEL te erkennen dat een goed ingericht en ondersteund BI proces zowel technisch als business georienteerde BI-ers nodig heeft. BEIDEN zijn van belang voor het leveren van kwaliteit. Jammer dat je het zo niet begrepen hebt.
De bedrijven die ik het meest succesvol hoor praten over hun BI oplossingen, hebben vaak de winst/besparing heel duidelijk op het netvlies. Het is naar mijn idee niet van zelfsprekend dat de business case een directe bijdrage levert aan het succes van een organisatie, omdat de business case te algemeen is.
Geld verdienen omdat producten efficienter verpakt worden, of omdat een logistieke optimalisatie leidt tot minder voorraden, etc. Die directe kijk op het rendement van BI maakt wat mij betreft het succes van BI.