Na een eerste succesvolle presentatieronde op 25 maart 2016 staat op 1 april 2016 (geen grap) het tweede juryberaad voor een ict-projectcategorie op het programma van de Computable Awards 2016. Negen innovatieve ict-projecten in het onderwijs worden gepresenteerd aan een projectjury met daarin vakmensen die gespecialiseerd zijn in ict in het onderwijs.
Vorig jaar is Computable gestart met awards uitreiken in het grootbedrijf, het mkb, de zorgsector, overheid en onderwijsmarkt. Binnen elke genoemde markt worden maximaal tien ict-projecten geselecteerd. De betrokken partijen mogen hun project in een pakkende pitch toelichten aan vakjury’s met expertise per sector.
Vrijdag 1 april, 2016 is het de beurt aan genomineerde ict-projecten uit de onderwijsmarkt om vanaf 12.30 uur een presentatie te geven. De volgende negen projecten komen aan bod:
Avans Hogeschool en IFS
Hoe automatiseer je met een erp-pakket het volledige productieproces in een fietsenfabriek? Dat was de vraag die informaticadocenten Reinier Dickhout en Bob Bus stelden aan de derdejaarsstudenten Informatica van Avans Hogeschool in ‘s-Hertogenbosch. De studenten konden deze vraag in een practicum van zeven lessen beantwoorden en daarbij gebruikmaken van een volledige versie van IFS Applications, de erp-oplossing van IFS.
Aventus en Axians
Regionaal opleidingscentrum Aventus heeft te maken met verregaande digitalisering van het onderwijsaanbod. De introductie van nieuwe applicaties gaat erg snel en toepassingen zoals cloud en de mogelijkheid om altijd en overal te kunnen werken groeien sterk.Daarom koos de opleider voor een software-defined architectuur gebaseerd op de application centric infrastructure (aci)-technologie van Cisco. Ict-leverancier Axians ontwerpt en implementeert de infrastructuur van Aventus.
Campina Schoolmelk en MySchoolApp Junior
Van kalender tot blog of van nieuwsberichten tot ‘datumprikker’, het zit er allemaal standaard in. Myschoolapp Junior is ontwikkeld voor basisscholen die waarde hechten aan een goede communicatie met de ouders/verzorgers van hun leerlingen en binding met de school belangrijk vinden. De app functioneert ook als database voor de school met belangrijke kindinformatie, zoals allergieën. Handig om te weten voor het kerstdiner of tijdens een schoolreis
Drenthe College en SLTN Inter Access
Om zich als topschool te kunnen onderscheiden, zet het Drenthe College fors in op technologie. Het implementeren van een virtuele werkplek met één inlog en een bring your own device (byod)-strategie is daar een sprekend voorbeeld van.
EP-Nuffic en Motion10
EP-Nuffic draagt onder andere bij aan het versterken van kennis en vaardigheden in ontwikkelingslanden, middels het Niche-programma. Voor de samenwerking in projecten had EP-Nuffic een nieuwe samenwerkings- en projectomgeving nodig. Motion10 hielp hen daarbij en bouwde samen met hen het Wire-platform, op basis van Microsoft Office 365 en een Azure App.
Fontys met Windows Go
Fontys heeft met de Surf-innovatieregeling ‘Digitaal toetsen voor Onderwijs op maat’ een prijs gewonnen: Uit 68 projectvoorstellen zijn negen winnende projectvoorstellen geselecteerd, waaronder het projectvoorstel van Fontys: ‘Altijd en overal toetsen met Windows To Go, op eigen laptops van studenten’. Het idee is dat er een gecontroleerde toetsomgeving wordt gecreëerd door eigen laptops van studenten tijdelijk te veranderen in robuuste en veilige toetswerkplekken, ongeacht de laptop en het type toets.
Inholland en Stucomm
StuComm heeft voor Hogeschool InHolland de MijnInholland-app gemaakt, waardoor studenten altijd volledig geïnformeerd zijn. Wijzigingen in bijvoorbeeld het rooster of resultaten worden direct met hen gecommuniceerd. Door de MijnInholland app heeft Hogeschool Inholland een communicatiemiddel in handen dat volledig meetbaar is. De druk op de informatiebalie is hierdoor afgenomen en er is minder vraag naar de narrowcasting-systemen. De StudentenApp van StuComm wordt gebruikt om de mening van de student te peilen, naast het informeren en motiveren.
Vereniging Vechtstreek en Venen in Breukelen en Heutink ICT (deklas.nu 3)
Via een Europese aanbesteding is Heutink ICT de ict-leverancier geworden van de Vereniging Vechtstreek en Venen in Breukelen, een bovenschoolse organisatie waartoe veertien basisscholen behoren. De aanbesteding betrof één perceel waarin zowel dienstverlening als hardware is opgenomen. Het gaat om een meerjarig contract. Aanleiding voor het uitschrijven van de aanbesteding was de wens van Vechtstreek en Venen om een grote stap voorwaarts te zetten in de integratie van ict in het onderwijs.
Vrije Universiteit, de Universiteit van Amsterdam (Faculteit der Exacte Wetenschappen) en IBM (Watson Innovation Course)
De Watson Innovatie cursus is een samenwerking tussen de Vrije Universiteit, de Universiteit van Amsterdam (Faculteit der Exacte Wetenschappen) en IBM. Het biedt studenten een unieke mogelijkheid om te leren over cognitieve computing, IBM Watson, en de betekenis van dergelijke kunstmatige intelligentie systemen. De cursus werd in 2015 aangeboden binnen de masteropleiding, maar bachelor studenten in hun tweede jaar of hoger waren ook welkom om mee te doen. Zowel IBM professionals en VU docenten gaven les aan de studenten. Veertig studenten van informatica en economie faculteiten werkten samen in cross-disciplinaire teams om het innovatiepotentieel van dergelijke nieuwe technologieën te verkennen.
De projectjury
De uitvoerende partijen van de projecten mogen hun successen en geleerde lessen toelichten aan de vijfkoppige projectjury bestaande uit:
- Lotte de Bruijn, managing director bij Nederland ICT (juryvoorzitter)
- Arjan Geurts, ict-adviseur en projectmanager bij Wielinq
- Leendert Hinds, projectmanager en business analist bij Tata Steel Europe en docent aan Hogeschool Novi
- Kees Kranenburg, offering manager application management bij Atos
- Ruud Mulder, pre-sales consultant bij EMC
Open voor publiek
De presentaties zijn open voor publiek en vinden plaats op de zesde verdieping van het Beatrixgebouw op het Jaarbeursplein in Utrecht.
Het was zeer leuk om te doen.
Alle kandidaten hebben hun projecten met veel drive en passie gepresenteerd. Erg leuk om te zien en om te ervaren.
Even per project mijn gedachten:
1. Avans Hogeschool en IFS
Klinkt als indoctrinatie van het horizontale toezicht op verticale silo’s achteraf met ‘kanban-methode’ uit de jaren 90 dat voor discontinuïteit in de supply chain zorgt wat we nu op proberen te lossen met de beloften van IoT en Big Data.
2. Aventus en Axians
Technologische verfrissing van de infrastructuur vind ik even innovatief als oude Volkswagen inruilen voor een nieuwer model met nog meer ‘rommelsoftware’ als je daarmee alleen maar oude applicaties inblikt in VDI oplossingen.
3. Campina Schoolmelk en MySchoolApp Junior
Hier krijg ik even een ‘flashback’ naar de jaren 70 toen de melkzee door de strot van kinderen geduwd werd, vanuit ‘privacy-by-design’ principe zeer twijfelachtig aangezien er nogal wat persoonsgegevens in opgeslagen worden.
4. Drenthe College en SLTN Inter Access
Euh… de stip aan de horizon zetten met een strategie is leuk maar hoe is de weg ernaar toe geplaveid?
5. EP-Nuffic en Motion10
Wederom weinig innovatief omdat Office365 en Azure gewoon twee producten zijn, niet meer dan een vervanging van een Systems of Engagement platform waarbij je dus even goed voor Lotus Domino had kunnen kiezen.
6. Fontys met Windows Go
Het idee van ‘remote control’ met toetsen is per definitie al lachwekkend als we kijken naar ‘situational’ awareness in het proces want welke maatregelen zijn er genomen om te voorkomen dat de innovatieve student twee computers gebruikt?
7. Inholland en Stucomm
Over dertien-in-een-dozijn gesproken, de gemiddelde student gebruikt zeker 30 communicatie-kanalen om zich te informeren of zijn mening te geven. Juist: ‘volledig meetbare communicatie’ zorgt voor een exodus als de gebruikers zich daarmee teveel bespied voelen.
8. Vereniging Vechtstreek en Venen in Breukelen en Heutink ICT (deklas.nu 3)
Euh… sinds wanneer is het winnen van een EMVI aanbesteding innovatief?
9. VU, UvA en IBM
Serie Elementary is educatiever dan het habitat van Diederik Stapel c.s. met de cognitieve wetenschap van Watson. Voor wie de spanningen tussen deducerende logica van Sherlock en reducerende Watson niet kent moet op vrijdagavond maar eens kijken naar de verslavingsproblematiek hierin.
Samengevat zijn de projecten weinig vernieuwend en spat de rode innovatie aan alle kanten tegen de muur, projecten kenmerken zich door gebruikelijke top-down benadering van een belangenorganisatie zoals Nederland ICT welke nog teveel tussen de dijken van het corporatisme werkt. De ‘gildemeesters’ van het panel hebben hun ramen dichtgeplakt met oude kranten, waar zijn de 3D-printers, Raspberry Pi’s en Open Source projecten die om de inhoud en NIET de bestuurlijke sturing ervan gaan?
Bekijk samenstelling van de jury en tis duidelijk dat technische inhoud niet het belangrijkst zal zijn. Hele fabriek automatiseren in 7 lessen ? Bring your own commercieel pakket. Student leert wel meteen dat niet zij of de techniek, maar de politiek bepaalt welke oplossing zal worden gekozen en ook hoe die beoordeeld zal worden. En het wordt een succes. Jong en gewerkt met moderne technieken. Toekomst voor nieuwe ICT-ers is zonnig, zelfs als iedereen weet dat je je eigen diploma gegenereerd hebt met de In-Holland app. Voor zolang het duurt dan. Automatiseringsweer is nogal wisselvallig.
Straks startups als kleuters op het schoolplein. Zonder plan hard rennen, tot ze op hun bek vallen. Wordt ook beetje van ze verwacht. Papa en mama weten het ook niet. Maar goed, als ze maar niet zo’n zuurpruim als ik worden 😉
@ Dino,
Ik kan je bevestigen dat de jury best goed (uit)gebalanceerd was. Uit iedere discipline was wel iemand vertegenwoordigd. Juist de wisselwerking tussen de verschillende persona’s en achtergrond was erg waardevol te noemen.
En ik heb getracht om er met een meer technische pet naar te kijken. Wat resulteerde in een aantal kritische vragen. Misschien is het leuk om een keer bij een jurybijeenkomst aan te haken. Deze zijn namelijk vrij toegangelijk voor iedereen.