De kerstdagen zijn inmiddels een vage herinnering. Maar er is één ding dat mij is bijgebleven. Een persoonlijk avontuur dat mij aan het denken heeft gezet over de wijze waarop kennis wordt gedeeld.
Ik heb het over mijn zoektocht naar hulp bij het koken van het perfecte kerstdiner. Een ander zal er zijn hand niet voor omdraaien en zet zo een viergangenmenu op tafel. Ik persoonlijk heb er wat meer moeite mee. Vroeger hadden jongens van mijn leeftijd niet geschroomd om ons mem, ofwel mama, hiervoor in te schakelen. Ik, koppig als ik kan zijn, ga liever zelf op onderzoek uit.
Ik zeg zelf soms lachend dat ik al moeite heb met het koken van water. Je begrijpt waarom juist dit mij is bijgebleven van de kerst. Gelukkig voor mij bestaan er tegenwoordig vele mogelijkheden om stap voor stap uitleg te krijgen bij het bereiden van een maaltijd. Ik kon ons mem dus met rust laten en ging aan de slag. De verdere stappen bespaar ik jullie, maar ik durf wel te zeggen dat ik trots was op het resultaat!
Visueel versus tekst
Op kanalen als YouTube en Pinterest staan vele video’s en pagina’s waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je wat dan ook het best kunt doen. De visuele ondersteuning biedt hierin een toegevoegde waarde, waar voorheen droge tekst je enige houvast was. Ik ken dan ook bijna niemand die nog geen gebruik maakt van deze vorm van zelfstudie.
Wat we echter naar mijn mening nog weinig zien, zijn tutorials die worden gebruikt voor arbeidsmarktcommunicatie. Ga eens na hoeveel jij aan collega’s vraagt. Of hoe vaak je hetzelfde riedeltje voordoet op je laptop voor een nieuwe collega. We kunnen ze scharen onder het kopje interne FAQ’s, ofwel veel gestelde vragen. We nemen uitgebreid de tijd om deze punten voor onze klanten op onze website in tekst uit te werken. Ook hier valt op dat visuele ondersteuning nog maar mondjesmaat onderdeel is bij het beantwoorden van vragen.
Een kijkje in de keuken
Ik praat hier niet over het inloggen op de aangewezen mailserver of het opslaan van een document. Denk aan handelingen die in jouw organisatie dagelijks worden verricht, maar steeds aan nieuwe collega’s uitgelegd dienen te worden. Zoals jullie gepersonaliseerde back-end systemen of de wijze waarop een bepaald probleem altijd wordt opgelost. Of simpelweg antwoord op de vraag hoe jouw afdeling een meerwaarde biedt voor de gehele organisatie.
Ik ben er van overtuigd dat deze informatie niet alleen interessant is voor huidige medewerkers, maar ook voor potentiële werknemers. Het biedt een uniek kijkje in de keuken voor buitenstaanders. Eerder heb ik benadrukt dat met de opkomst van het internet de behoefte aan kennis enorm is toegenomen. We leren onszelf van alles en zijn steeds op zoek naar de laatste informatie. Door video content te creëren waarin de organisatie stap voor stap praktische handelingen weergeeft, profileert het zich als kennispartner. Jouw organisatie leidt de rest van de wereld op in het gebruik van een specifieke tool of software. Natuurlijk geef je niet alles bloot maar je laat zien dat je verstand van zaken hebt.
Laat zien wat je daadwerkelijk doet
Praat niet alleen over wat jullie allemaal doen, maar laat dit daadwerkelijk zien. Vraag jezelf eens af welke verwachtingen jij hebt van een young professional die in dienst treedt. Op welk gebied schort het nog wel eens aan kennis? Waarom kies je er steeds voor om dit op de werkvloer door een collega bij te brengen? Neem de handelingen op, plaats de leukste video’s op je website en informeer niet alleen collega’s maar ook nieuwe collega’s en geïnteresseerden.
Tijdens IT Talent College wordt educatie en inspiratie samen gebracht. De partners verzorgen in 2016 stuk voor stuk een video met praktische content. Hiermee laten zij de studenten zien wat hun specialisme is en brengen hen direct kennis bij. Een inhoudelijke manier om op de radar van deze kritische doelgroep te komen.
Uitstekende aanzet om meer te doen met media. In het verleden heb ik verschillende white papers geschreven waarom Recruiters en HR gewoon veel meer gebruik zouden moeten maken van mogelijkheden als Skype e.d. in hun speurtochten naar talent.
Ik heb daarbij ook aangegeven, en bij die stelling blijf ik, dat gewoon weg niet iedereen even goed uit de verf zal komen bij een medium als vlog of skype maar dat je in een één op één wel heel goed zakelijke informatie over kan brengen en toelichting kan geven op bepaalde nuance die je in een cv of email domweg niet over krijgt.
Aan de andere kant, en ik kan u vertellen is dat gevaar levens groot, dat er wel heel veel egootjes zitten op recruitment en HR stoeltjes met een air, ik ben koning(innetje), ik bepaal en dus…. Ik durf hier gewoon te stellen dat minstens 65% van deze laatsten geen enkele materie en inhoudelijke affiniteit heeft met de branch waarvoor zij selecteren en neen beste HR en recruiter, uw assessment testje is niets zeggend maar door u tot ‘allesbepalend’ gepromoveerd.
Laat zien dat u gaat voor dat echte talent en gebruik manieren zoals skype. Anders is de garantie groot dat u het echte talent, maar telkens niet zal weten te vinden.
Goed artikel heer Delfsema, Dank.
Leuk artikel. Video werkt beter dan geschreven teksten. Ik zit zelf in de digitaal leren business en daarin is video een belangrijk element. Nog leuker word het natuurlijk als je ook interactie aanbied of korte video’s waarin je keuzes moet maken die gevolg hebben voor de volgende video die je te zien krijgt.
Ik geloof dat door video diensten het niveau van dansen enorm is toegenomen. Mensen zien dansen, gaan dat overtroeven en plaatsen het resultaat weer op zo’n dienst waardoor er iteraties ontstaan waarin men steeds verder de grens opschuift.
Goede leerzame video’s maken is wel een kunst. Script, snelheid, voice over, content, het moet goed zijn om het niveau van eenmalige gimmick te overstijgen. In ieder geval als het op leren aankomt.
Verder helemaal mee eens.
René. Bij Skype is het wellicht een idee om het gesprek op te nemen, dat te bewerken en daar weer een video van te maken als voorbeeld gesprek….