Livit Orthopedie zet een stap voorwaarts op het gebied van informatie-uitwisseling en samenwerking. Het bedrijf zet Biztalk Server in om de backofficesystemen te koppelen. Via Sharepoint hebben ruim vierhonderd commercieel medewerkers en orthopedisch adviseurs toegang tot alle informatie. Livit kan nu zijn service verbeteren en kosten verlagen. Bovendien verloopt de communicatie intern en extern gemakkelijker. Motion10 begeleidde Livit hierbij.
René van der Horst, ict-manager bij Livit: ‘De nieuwe situatie gaat ons veel voordelen opleveren. Zowel intern als richting leveranciers, klanten, artsen en verzekeraars ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor informatie-uitwisseling en samenwerking. Het declaratieproces met zorgverzekeraars was deels al geautomatiseerd, maar er waren wel handmatige checks nodig. Nu wordt de informatie over een klant ingevoerd in Sharepoint, waarna Biztalk een signaal doorgeeft aan het platform voor samenwerkende verzekeraars. Dit proces verloopt dus volledig automatisch en op een gecontroleerde wijze, waardoor de informatie altijd up-to-date is.’
Livit maakt en levert orthopedische hulpmiddelen, van maatschoenen en steunzolen tot protheses, braces, bandages en meer. Het is een toonaangevend bedrijf in Nederland en Europa, met circa 700 medewerkers en veertig eigen locaties in Nederland.
Klanten kunnen in de toekomst via een portal hun gegevens aanpassen, afspraken inplannen en online producten bestellen. Met het digitaal klantendossier verloopt het proces sneller en is de kans op fouten aanzienlijk kleiner. Het dossier is altijd compleet en alle gegevens van de klant zijn met een muisklik te bekijken.
Terugverdienmodel
‘Microsoft Dynamics NAV is ons erp-systeem. In de toekomst blijven alleen de backofficeafdelingen ermee werken en voegen we het Dynamics CRM-systeem toe. De commercieel medewerkers en orthopedisch adviseurs op onze vestigingen, in totaal bijna vierhonderd medewerkers, gaan over op Sharepoint. Zij zullen dat ervaren als een grote stap voorwaarts: makkelijk bedienbare schermen en op maat gesneden informatie uit de backofficesystemen. Dynamics NAV en Dynamics CRM worden gekoppeld met behulp van Biztalk Server en via webservices wordt de informatie ontsloten in Sharepoint. Voor Livit betekent dit een hogere mate van efficiency. Medewerkers kunnen sneller en effectiever werken en doordat gegevens maar één keer ingevoerd hoeven te worden, zal het aantal fouten omlaag gaan. Dat is ook ons terugverdienmodel: meer orders verwerken in dezelfde tijd tegen lagere kosten’, vult Van der Horst aan.
Van der Horst vond in Motion10 de partner die hij zocht. ‘Motion10 heeft expertise op het gebied van Biztalk én Sharepoint. Dat is uniek in Nederland. Beide platforms dragen de processen en informatie-uitwisseling binnen Livit en met externe partijen en zijn dus in hoge mate bedrijfskritisch.’