De Antilliaanse leverancier van adware Avenue Media ligt overhoop met de Newyorkse adware fabrikant Direct Revenue. Eerstgenoemde heeft een kort geding tegen de Amerikaanse concurrent aangespannen, waarbij het een beroep doet op de Amerikaanse Computer Fraud & Abuse Act (Cfaa).
Avenue Media zegt dat de software van Direct Revenue zo is ingesteld dat het eigen programma Internet Optimizer niet langer werkt. Met die software verdient het Antilliaanse bedrijf naar eigen zeggen 20.000 tot 25.000 dollar per dag. Avenue Media is het bedrijf achter de (product) zoekmachine Yoogee. De software Internet Optimizer zorgt voor een koppeling met de zoekmachine en laat ook advertenties zien.
De software van Direct Revenue zorgt ervoor dat via het commando 'Kill process Optimizer.exe' de software van rivaal Avenue Media wordt uitgeschakeld. Hierdoor loopt het bedrijf naar eigen zeggen 7000 tot 10.000 dollar per dag aan inkomsten mis. Direct Revenue verwijst naar de gebruikersvoorwaarden waarin staat dat het eigen programma andere spyware onklaar maakt.
Het conflict geeft een beeld van de cowboymarkt voor spyware en adware, waarbij zelfs relatief onbekende bedrijven kennelijk aardig wat geld weten binnen te slepen. De marges van Avenue Media blijken te variëren van 40 tot 60 procent. Direct Revenue heeft onlangs alleen al 26 miljoen dollar opgehaald van investeerders.
Volgens adware-onderzoeker Ben Edelman, die het conflict in de openbaarheid bracht, houdt Avenue Media zich echter ook niet aan de regels. De software van het bedrijf wordt ongevraagd geïnstalleerd.