Tarantella is een nieuw product van SCO dat met een voorzichtige marketingactie geïntroduceerd wordt. Het product past in een bestaande infrastructuur worden geplaatst, waarna alle applicaties door een willekeurige client-machine, die Java ondersteunt, kan worden benaderd.
Tarantella is een zogenoemde universele applicatieserver. De server is nu beschikbaar in een bèta-versie en vanaf november verkrijgbaar. De drie-laags architectuur die SCO voor ogen staat bestaat uit een client-machine gebaseerd op Java-technologie, de zogenoemde Webtop; en een browser die de tweede laag benadert. Deze tweede oftewel ‘middle-tier’ is Tarantella. De laatste laag uit de architectuur bestaat uit een (of meerdere) server(s) waarop de daadwerkelijke applicaties draaien.
Alle mogelijke netwerkverbindingen tussen de verschillende lagen worden afgehandeld door het Adaptive Internet Protocol (AIP). Dit protocol zorgt voor de verbindingen in het netwerk.
Enthousiast
Tijdens SCO Forum kon het gelijknamige bedrijf zijn enthousiasme over Tarantella nauwelijks verbergen. Het product kent, naar eigen zeggen, zijns gelijke niet. Het enthousiasme wordt echter getemperd door het feit dat het product nog niet compleet is en doordat het een geheel nieuw product op een voor hen nieuwe markt gaat brengen. Geoff Seabrook, directeur van SCO in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, verwoordt de houding van het bedrijf als volgt: "Tarantella is een belangrijk product dat voor een bedrijf de overgang betekent naar netwerkcomputing. Maar ik had nog liever even gewacht met het op de markt brengen ervan. Het is een server-product, als er iets misgaat dan ligt de hele infrastructuur stil."
Sceptisch
Zaken die in de eerste versie nog niet geregeld zijn hebben betrekking op replicatie van gebruikersgegevens, het omgaan met meerdere Tarantella-servers en een aantal beveiligingsmaatregelen. Al deze factoren, en het feit dat SCO niet in het bezit is van een geöliede marketingmachine, dragen ertoe bij dat Tarantella voorzichtig gebracht wordt. Het product kan nauwelijks via het bestaande indirecte kanaal worden verkocht. Daarom kondigde Alok Mohan, president en ceo, tijdens SCO Forum aan dat wereldwijd tien mensen het product bij grote bedrijven onder de aandacht gaat brengen. "De markt kijkt nu nog sceptisch naar ons product. Maar iedereen die het gezien heeft raakt enthousiast", aldus Ray Anderson, senior vice president marketing. SCO wil het product daarom eerst slijten bij grote en bekende bedrijven.