Europa heeft het de potentie om de Verenigde Staten achter zich te laten als het grootste centrum voor internet-handel. Dit stellen analisten van onderzoeksbureau Fletcher in het rapport ‘Internet Europe: connecting the consumer’.
Fletcher beweert dat tegen het jaar 2004 ongeveer 121 miljoen Europeanen zeker 37,4 miljard gulden (17 miljard euro) spenderen aan online-handel. Internetgebruikers in Duitsland en Groot-Brittannië zullen deze golf aanvoeren. Meer dan de helft van de volwassenen op internet die elektronisch winkelen zal dan Duits of Brits zijn, aldus het onderzoeksbureau. Het gebruik van creditcards zweeft in bijvoorbeeld Duitsland nu echter nog rond de 12 procent van de bevolking. Elektronische handelaars moeten dus eerst alternatieve betalingsmethoden ontwikkelen en uitproberen.
Gefragmenteerd
Daarnaast is er nog het feit dat Europa niet uit een enkele virtuele markt zal bestaan, maar uit meerdere gefragmenteerde markten. Zoals reeds jaren het geval is. "Gevestigde traditionele bedrijven hebben daardoor een groot voordeel in Europa. Dergelijke offline-ondernemingen hebben zowel het geld als de nationale en regionale distributiekanalen om internet-activiteiten op te zetten met een gelokaliseerde aanpak", zegt analiste Caroline Sceats van Fletcher. JB