Telecomaanbieder KPN biedt ruim 1 miljard euro voor ict-dienstverlener Getronics. De omzetten in (mobiele) telefonie zijn tanend en om dit tegen te gaan nemen telecombedrijven steeds vaker ict-diensten op in hun portfolio. Een analyse van een trend.
Waar komt die trend vandaan?
E-mail op de telefoon, vanuit thuis inloggen op het bedrijfsnetwerk telecom en computertoepassingen lopen steeds meer in elkaar over. De uitbreiding van telecomaanbieders naar ict-diensten heeft te maken met een verandering van de markt, maar volgens Peter Vermeulen van IDC wordt de overstap van telecombedrijven naar ict-dienstverlening ook sterk aangedreven door aandeelhouders. "Om de aandeelhouders tevreden te houden moet ergens groei worden gerealiseerd. Dan kiest men voor ict." Vermeulen voorspelt dat de verwachtingen van aandeelhouders vaak te hoog zijn.
Wat zijn valkuilen voor telco's op de ict-markt ?
Een voorbeeld van een telco met succesvolle uitbreiding naar ict-dienstverlening is British Telecom. Het begon met vooral netwerkdiensten maar schuift steeds meer op naar geavanceerde diensten zoals outcourcing van de complete ict-afdeling. Peter Vermeulen: "Om succesvol te zijn is het belangrijk dat telecombedrijven eerst uitbreiden naar ict-diensten die met het netwerk te maken hebben. Daar hebben ze ervaring in. Bij andere ict-diensten zoals ontwikkeling en implementatie van software is het risico dat het misgaat door gebrek aan ervaring."
Wat betekent de fusie tussen KPN en Getronics voor andere ict-dienstverleners als Ordina, Logica CMG, Capgemini?
Vermeulen: "De genoemde andere ict-dienstverleners richten zich veel meer op internationale bedrijven. KPN is qua netwerk beperkt tot de lokale markt laten we zeggen de Benelux. Getronics wordt internationaal vooral gezien als een Nederlands bedrijf. Multinationals zullen kiezen voor internationale dienstverleners. De fusie van KPN en Getronics is vooral interessant voor het mkb. Kleine bedrijven kiezen voor het gemak van één aanbieder. Grote bedrijven zullen kiezen voor verschillende aanbieders, multisourcing."