KPN IT Nederland besteedt een aantal belangrijke ict-activiteiten uit aan IBM, Accenture, Sogeti, Satyam en Capgemini. Het gaat om onderdelen van customer relationship management(crm), facturering en tests.
KPN IT Nederland brengt een aantal belangrijke ict-activiteiten onder bij IBM, Accenture, Sogeti, Satyam en Capgemini. Het gaat om onderdelen van CRM (costumer relations management), facturering en tests.
Accenture en IBM worden verantwoordelijk voor de implementatie van Siebel, IBM richt zich op de klant- en productiestructuren, terwijl Accenture focust op de operationele kant van CRM. IBM wordt ook leverancier van Portal (Oracle), onderdeel van het bedrijfsonderdeel facturering.
Testen is uitbesteed aan Sogeti (on- en offsite) en Satyam (voornamelijk off-site tests). Binnen het domein Enterprise Management is de bestaande relatie met Capgemini voortgezet, daarbij ligt de focus op de Oracle E-business suite.
De uitbestedingen passen volgens KPN bij de bedrijfsstrategie waarin de productgerichte focus steeds meer verschuift naar servicegerichte samenwerking. KPN noemt als voorbeeld de grote veranderingen in communicatiepatronen zoals het versmelten van tv, internet, vaste- en mobiele telefonie en de behoefte van de zakelijke markt om overal toegang te hebben tot geïntegreerde communicatiediensten.
Groter marktaandeel
De uitbesteding moet leiden tot grotere klanttevredenheid, een groter marktaandeel en reductie van de kosten.
De contracten hebben een looptijd van drie jaar. KPN wil niet bekendmaken hoe groot het aandeel van de uitbestede ict-onderdelen is ten opzichte van de ict-activiteiten die binnenshuis blijven. Ook over de waarde van de contracten laat KPN zich niet uit.
Vreemd, willen eerst Getronics overnemen
en besteden dan diverse it-werkzaamheden uit aan derden ?
Welke richting wil KPN eigenlijk koersen