Machinisten hebben weinig zicht op het treinverkeer voor, achter en naast hen. Een radarsysteem kan uitkomst bieden. In het kader van het project Spoor Meester is een spelsimulatie ontwikkeld die de haalbaarheid van radar in de treincabine moet uitwijzen.
Op dit moment hebben de machinisten een precies beeld van hun eigen treinrit, maar hebben ze nauwelijks informatie over wat er op het spoor voor, achter of naast hen gebeurt. Praten met de treindienstleiding is verboden tijdens het rijden (behalve in geval van calamiteiten).
Voor treindienstleiders geldt het omgekeerde: zij hebben zicht op wat er goed en fout loopt op spoortrajecten, maar weten niet van de hoed en de rand van elke trein.
Radar
Om een vloeiende treinenomloop te bevorderen, zou een radarsysteem uitkomst kunnen bieden, verwachten de initiatiefnemers van het project Spoor Meester. Zo’n systeem levert ‘stille informatie’ en bevordert het samenspel tussen machinist en treindienstleiding. Een treinspelsimulatie, waaraan vier machinisten tegelijk meedoen, moet aantonen of zo’n radarsysteem haalbaar is. De simulatie toont een fictief traject op Texel, tussen Den Burg en De Cocksdorp. Om een reële situatie op het spoor te kunnen nabootsen bevat het systeem een dienstregeling, dienstregelpunten, seinen, een legenda en een radar die via gsm-r (gsm-systeem specifiek voor het railverkeer) elke tien seconden (en op maximaal 15 meter nauwkeurig) actuele informatie doorgeeft over het traject. De machinisten kunnen in hun, op het scherm gesimuleerde, bestuurscabine inzoomen op de radar om details op te roepen.
Op toekomstige trainingen wordt gelet op de aspecten als gebruiksvriendelijkheid, de kwaliteit van de verstrekte gegevens en het gevaar van afleiding door een teveel aan informatie.
Volgens de projectgroep kunnen treinbestuurders met een radarsysteem anticiperen op wat er om hen heen gebeurt. Voor het goederenspoorbedrijf Railion is bijvoorbeeld het idee interessant dat een machinist via radar een aantal seinen verder kan kijken dan nu het geval is. Zo kan een bestuurder beter inspelen op rode en groene seinen en hoeft hij daardoor minder vaak te remmen. Dat scheelt vertragingen en brandstof – het is minutenwerk eer een goederentrein vanuit stilstand weer op stoom is – en bovendien ondervindt het reizigersverkeer er minder last van.
ICT Breedspoor
Het project Spoor Meester is een initiatief van NS Reizigers, Railion, Holland Railconsult, Prorail en het Telematica Instituut. De software is ontwikkeld door studenten van de TU Eindhoven, op basis van C++, en draait in een Windows-omgeving (en is daardoor geschikt voor trainingscentra).
‘Spoor Meester’ is een deelproject van het programma ICT Breedspoor, dat speurt naar nieuwe (breedbandachtige) ict-toepassingen die spoorprocessen kunnen verbeteren. Dit driejarig programma wordt gefinancierd door Senter (25 procent) en een consortium van railspecialisten en it-bedrijven (75 procent). Dit jaar loopt ICT Breedspoor af; de deelnemende partijen hopen daarna via Europese subsidies steun te krijgen voor de echte doorbraakprojecten.< BR>