De impopulariteit van Microsofts nieuwe licentieprogramma wordt door het Canadese Corel gezien als een nieuwe kans voor Wordperfect.
Onder chief information officers (cio’s) bestaat veel verzet tegen de nieuwe, ’arrogante’ licentiepolitiek van Microsoft. Een aantal van hen kijkt dan ook nadrukkelijk rond naar alternatieven. Om deze cio’s over de streep te trekken, heeft Corel gisteren twee nieuwe licentiemodellen geïntroduceerd, die een overstap naar Wordperfect aantrekkelijk moeten maken. Wordperfect werd daarbij gepresenteerd als het populairste ’productivity’-pakket ná Microsoft Office.
Het Corel Transactional License-model (CTL) geeft klanten de mogelijkheid om een heel scala aan producten en diensten te kopen zonder zich vast te leggen op een precies volume. Daarnaast is er het Corel Contractual License-model (CCL) voor klanten die vragen om een op maat gemaakte volume-licentie, gecombineerd met ondersteuning en diensten. Daarnaast kunnen de klanten nog een onderhoudsovereenkomst afsluiten, waarmee ze toegang krijgen tot upgrades, ’premium services’ en meertalige ondersteuning.
Corel is overigens niet de enige concurrent van Microsoft die brood ziet in diens nieuwe licentiebeleid. Ook Ximian doet aantrekkelijke ’overstap-aanbiedingen’ aan Microsoftklanten en Sun Microsystems biedt Staroffice aan als aantrekkelijk alternatief voor Office.
Jeroen Bezem