Ook in 2016 zullen online leren en online trainingen een grote groei kennen, zo zijn de voorspellingen. Tot en met 2018 zal de wereldwijde groei van online trainingen naar verwachting 20 procent per jaar bedragen. Steeds meer organisaties kijken naar hoe online leren kan helpen bij hun groeidoelstellingen. Welke zes trends bepalen online leren in 2016?
Van training naar continuous learning. De roep vanuit overheid en bedrijfsleven om ‘een leven lang leren’ wordt steeds groter. Banen zijn niet meer voor het leven en innovaties gaan zo snel, dat werknemers continu moeten (kunnen) leren om hun kennis up-to-date te houden en arbeidsmobiel te blijven. De beweging is om van ‘af en toe een training’ te transformeren naar een situatie waarin medewerkers continu in de dagelijkse praktijk bezig zijn met kennisontwikkeling. Hiervoor zal een integrale aanpak van kennisontwikkeling nodig zijn. Een aanpak die diverse vormen van kennisontwikkeling (zoals training, kennisdeling, performance support en kennismanagement) combineert en faciliteert.
Personalisering. Waar trainingen nu nog standaard zijn en weinig rekening houden met het individuele kennisniveau van mensen, zal personalisering ervoor zorgen dat niet de trainer, maar degene die de training volgt, in control is. Door met bijvoorbeeld nieuwe e-learning tools precies te leren waar jíj behoefte aan hebt, gaat leren sneller, wordt het leuker en zullen de resultaten verbeteren.
Big data. Personalisering van leren wordt mede mogelijk gemaakt door de inzet van big data. Door slimme analyse van data kunnen we steeds nauwkeuriger en kosteneffectief bepalen én voorspellen wie welke kennis nodig heeft. Door big data weten we ook beter hoe mensen optimaal leren en wat de ideale condities zijn, zowel voor henzelf als voor de organisatie waarvoor zij werken.
User generated content. Met LinkedIn en Facebook kan meer dan alleen vakantiefoto’s delen. Social learning zal in 2016 echt doorzetten omdat er steeds meer platformen zijn die bestaande social media op een slimme manier integreren. Hierdoor zal ook binnen e-learning het delen van kennis, overleg met anderen die hetzelfde leren en het zoeken naar informatie via social media op een natuurlijke manier kunnen gaan plaatsvinden.
Gamification. 75 procent van de mensen zijn gamers, zo wordt wel beweerd. En de hoeveelheid informatie die mensen onthouden, stijgt tot wel 90 procent als er gaming- en simulatie-elementen worden toegevoegd aan e-learning. Met name de competitie- en beloningselementen uit games motiveren mensen om te leren en kennis tot zich te nemen. Gelukkig komen er nu steeds betere en betaalbare e-learningsystemen op de markt waarin deze gamification-technieken geïntegreerd zijn.
Mobile learning. Mobile learning, overal en via elk device kunnen leren, is een voorwaarde geworden voor e-learning. Bijna alle platformen voor online leren werken nu via de cloud (en niet meer binnen een on-premise bedrijfsomgeving) en zijn mobile first of tenminste mobile ready. Dat is goed nieuws, want voor continue kennisontwikkeling is het noodzakelijk dat je altijd en overal toegang hebt tot kennis via het apparaat dat je altijd bij je hebt, namelijk je mobiele telefoon.
De langere termijn: VR & augmented reality
Terwijl virtual reality (vr) voor gaming in 2016 een grote vlucht zal nemen, is het voor trainingen meer voor de langere termijn. Er zit wel heel veel potentie in vr voor online leren, want je kunt bijvoorbeeld een praktijksituatie volledig simuleren en veilig oefenen. Als het gaat om augmented reality is de Microsoft Hololens iets om in de gaten te houden. Dit is een technologie waarmee je digitale objecten in de werkelijkheid kunt zien. Een cad-designer kan hiermee bijvoorbeeld een 3D-object dat hij heeft gemaakt, op tafel zetten, er omheen lopen en het bekijken. Voor trainingsdoeleinden, maar ook voor de real-time informatieondersteuning in de praktijk wordt dit heel krachtig!