Profvoetballer Gregory van der Wiel stapt via zijn investeringsvehikel Block Party in bij personalisatieplatform Unless. Deze Amsterdamse startup werkt met behulp van machine learning en big data aan de geautomatiseerde personalisatie van websites. Met de investering van Block Party wil Unless.com verder groeien.
Block Party, een zogeheten celebrity-fonds opgericht door Gregory van der Wiel (ex-Ajax en ex-PSG, nu Toronto FC) en compagnon Funs Jacobs, levert een ‘seed investering’, vertelt een woordvoerster van Unless.com. Na de start van het bedrijf haalden de oprichters al hun eerste geld (‘pre-seed’) op bij angel investors (oktober 2016: 275.000 euro). Het huidige bedrag van de seed investering is niet bekend gemaakt maar het ligt volgens haar ‘in de lijn der verwachting dat een seed investering beduidend meer is dan de pre-seed.’
Verder betreft het een minderheidsbelang voor Block Party, rekening houdend met de plannen voor een volgende, serie A-investering begin 2019 – waarschijnlijk met internationale investeerders. Daarbij is het verstandig om voldoende ruimte te houden voor nieuwe aandeelhouders, waarbij je als oprichters niet te vroeg je meerderheidsbelang opgeeft (vanwege het snel kunnen nemen van beslissingen), aldus de zegsvrouw.
Vechtkunst
Met behulp van machine learning en big data laat Unless elke websitebezoeker een unieke versie van een website zien, die speciaal voor hem of haar is aangepast. Volgens wetenschappelijk onderzoek zijn complexe berichten namelijk beter te begrijpen wanneer woorden en afbeeldingen persoonlijk op de bezoeker zijn afgestemd, licht mede-oprichter Sander Nagtegaal (ex-beoefenaar van de vechtkunst) toe. ‘Het belang hiervan realiseerde ik me toen ik vijf jaar geleden een herseninfarct opliep door een ongeluk bij een training. Ik kon wekenlang niet goed praten. Door een beperkte woordenschat en dynamiek merkte ik dat het dan moeilijk is de aandacht van je toehoorders vast te houden – een probleem dat ook bij computers speelt, waardoor veel websitebezoekers vroegtijdig afhaken.’
In het echt is die aandachtsspanne langer omdat je anderen bij je verhaal kunt betrekken door het ter plekke op ze af te stemmen’, vervolgt hij. ‘Dit doet ons personalisatieplatform Unless ook: online communicatie menselijker maken door het toevoegen van persoonlijke context aan bestaande websites. Zowel consumenten als bedrijven profiteren daarvan.’
Gebruikerservaring
Unless wordt inmiddels op zo’n zesduizend websites toegepast, luidt de claim. Met de financiering willen Nagtegaal en de andere oprichter, Marcel Panse, hun platform verder laten groeien en versterken ten opzichte van concurrenten als Optimizely en Google Optimize. ‘Binnenkort kunnen aangesloten websites verschillende content nóg persoonlijker weergeven. Over twee jaar stemt Unless je gebruikerservaring automatisch af op je achtergrond, eigenschappen en zelfs je stemming,’ aldus Nagtegaal.
Block Party is een investeringsfonds opgericht in 2017 door Gregory van der Wiel en Funs Jacobs. In het eerste jaar van het bestaan is het celebrity-fonds in zee gegaan met Voicey, Hardt Hyperloop en – nu – Unless. Block Party richt zich op veelbelovende startups in de techsector.