Hewlett-Packard wil binnen drie jaar een gegarandeerde beschikbaarheid van 99,999 procent per jaar bieden voor zijn Unix-systemen. Dit houdt concreet in dat de HP 9000-servers maximaal vijf minuten per jaar niet mogen functioneren.
Deze belofte geldt, behalve voor het eigen HP-UX besturingssysteem, ook voor diverse applicaties en de netwerkverbindingen. Hiervoor werkt de fabrikant samen met ondermeer databaseleverancier Oracle en netwerkfirma Cisco Systems.
De komende tijd lanceert HP samen met diverse partners een reeks nieuwe producten die langzaam maar zeker toewerken naar die verhoogde beschikbaarheid. De ontwikkeling, marketing, verkoop en ondersteuning van die producten verzorgt het bedrijf samen met de betrokken partners. HP is daarbij aanspreekpunt voor alle mogelijke problemen van de klant. Tegen 2000 breidt de leverancier zijn huidige garantieregeling uit naar de HP 9000-hardware, het HP UX-besturingssysteem, de daarop draaiende software en het aangesloten netwerk. Als de systemen niet de beloofde grens van 99,999 procent halen, krijgt de klant financiële compensatie van de leverancier en zijn partners.
HP garandeert zijn huidige klanten met bedrijfskritische 9000-systemen 99,95 procent beschikbaarheid. Dit betekent dat die systemen maximaal 4,4 uur per jaar niet functioneren. De gemiddelde betrouwbaarheid ligt bij Unix-systemen op 99,5 procent; deze liggen 44 uur per jaar stil. "Met dit nieuwe initiatief begeven wij ons nu op het gebied van de mainframes", zegt HP-ingenieur John Wiltschut.