Cisco Systems werkt aan een strategie die Internet-telefonie mogelijk moet maken. Gisteren introduceerde de leverancier van netwerkproducten nieuwe toegangspoorten die de integratie van spraak, data en video op het netwerk mogelijk maken.
Het verzenden van spraak als datapakketten over het netwerk levert de klanten flinke kostenbesparingen op. Dit brengt tevens een aantal nieuwe mogelijkheden voor het bedrijfsleven met zich mee, aldus directeur Enterprise Networking Peter Alexander. Eén van deze nieuwe toepassingen is Internet- en Intranet-telefonie.
Als voorbeeld van nieuwe toepassingen noemt Alexander tevens de directe verbinding tussen de website en helpdesks. Deze applicatie maakt het voor gebruikers mogelijk om bijvoorbeeld tijdens thuisbankieren een knop op het scherm aan te raken, waarna hij in contact komt met de bank en de problemen op de Internet-pagina kan voorleggen. Ook video op de werkplek komt in zicht. "Dit biedt mogelijkheden voor teleleren. Desktop-video is ook in te zetten om de communicatie binnen een onderneming te ondersteunen. In sommige bedrijven krijgen werknemers dagelijks een video van een paar minuten te zien", aldus Alexander.
Cisco introduceert de integratie als een vijf-stappenplan. De onderneming heeft nu de derde fase afgerond, waarbij nieuwe toegangspoorten zijn gepresenteerd. Deze poorten maken het mogelijk om de verschillende omgevingen in netwerken met gemengde technologieën met elkaar te laten communiceren. Cisco heeft hiervoor de Cisco 2600 serie modulaire access-routers ontwikkelt. Tevens kondigde de onderneming de Cisco Voice Manager aan, op Java gebaseerde management-software waarmee spraak binnen een netwerk te beheren is. Cisco wil voor het eind van dit jaar de laatste stappen op de weg naar integratie zetten.