De storing die ervoor zorgde dat VNU’s nieuwssites vanuit het eigen bedrijfspand onbereikbaar waren, is opgelost. De fout bleek echter toch bij KPN te zitten.
De nieuwssites VNUnet, Computable Online, PCMweb en Channelweb waren vanaf afgelopen maandag niet meer bereikbaar via de vaste datalijn die het VNU-kantoor te Haarlem verbond met de digitale buitenwereld. Hierdoor zijn de bovengenoemde sites maandag niet ververst.
Na de kerst was het probleem nog niet opgelost en zijn de it- en pc-nieuwssites via een omweg voorzien van nieuwsberichten. Ondertussen zochten enkele bedrijfsdivisies van KPN en de afdeling systeembeheer van VNU naar de oorzaak van het probleem. Dat leek aanvankelijk bij het telecombedrijf te zitten.
De speurtocht naar de oorzaak werd bemoeilijkt doordat er momenteel bij KPN – en bovendien bij verschillende divisies – enkele mutaties liggen voor de VNU-verbindingen (zie eerdere berichtgeving, gisteren).
Na enkele dagen speurwerk leek het euvel toch bij provider Sara (Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam) te liggen. De VNU-lijn loopt momenteel namelijk via Sara naar een servercentrum van KPN.
Deze constructie staat op schema om gewijzigd te worden; één van de in behandeling zijnde mutaties. De oorzaak van de interne onbereikbaarheid van VNU’s eigen sites bleek uiteindelijk toch bij KPN te liggen. Het lijkt erop dat de nieuwe route naar het servercentrum voortijdig is geactiveerd.