Als ergens elektronische handel aanslaat, dan is het wel in de reisindustrie. Onderzoeksbureau IDC verwacht dat er een e-reis segement ontstaat dat vliegtickets, autohuur en dergelijke in zich verenigt.
Joshua Friedman, senior research analyst voor het Etravel programma van IDC, meent dat de reisindustrie zich heel goed leent voor elektronische handel, omdat er nauwelijks enige fysieke afhandeling van een overeenkomst nodig is. Of een reisbureau nu een vliegticket opstuurt of een exploitant van een website, verschil is er niet in de afhandeling.
Op dit moment is de online reisindustrie nog gesegmenteerd: sites voor vliegreizen, voor autoverhuur, voor hotelboekingen, voor pretparkbezoek; ze werken allemaal onafhankelijk van elkaar. Maar niet lang meer, denkt Friedman. Hij verwacht dat er wat dat betreft sites komen waar alles in een keer is af te handelen. Overigens vindt hij wel dat de bestaande exploitanten van site zich meer moeten verdiepen in de gewoonten van mensen bij het boeken van reizen en hun sites moeten verbeteren.
In de VS is vorig jaar voor meer dan zeven miljard dollar online gekocht aan vliegtickets. De komende jaren zal dit groeien tot een veelvoud van zeven miljard. In 2000 ging er in de VS ruim twee miljard dollar om in de reserveringen van auto’s en hotels via internet.