Nederland heeft een enorme potentie voor elektronisch zaken doen. Volgens het World E-Commerce and Internet Market Report van de META-Groep neemt Nederland wereldwijd een vijfde plaats na de VS, Finland, IJsland en Canada. Onder Nederland staan nog Zweden, Australië, Denemarken, Ierland en Nieuw-Zeeland.
De e-commerce potentie is gemeten aan de hand van vijf indicatoren: het aantal creditcards per hoofd van de bevolking en de uitgaven per creditcard, het onderwijsniveau, de levensstandaard en omzetten van de detailhandel, de bereidheid buitenlandse economische invloeden en een mondiale markt te accepteren, en tenslotte het aantal aantal computers en internetaansluitingen. Opmerkelijk is daarbij dat Nederlanders blijkens het onderzoek het meest bereid zijn om buitenlandse invloeden te accepteren.
Volgens het onderzoek hebben de Noord-Europese landen technologie en e-commerce sneller opgenomen dan Zuid Europese landen. Armoede, culturele weerstanden en gebrek aan durfkapitaal staan de doorbraak van e-commerce in Spanje, Portugal en Griekenland vooralsnog in de weg.