Nederland staat op de zevende plaats van de lijst van Europese landen waar zich nieuwe bedrijven vestigen. Groot-Brittannië staat bovenaan.
De Britten verwelkomden vorig jaar 26 procent van alle nieuwe vestigingen binnen Europa. Dit is een procent meer dan in 1999. Frankrijk staat op de tweede plaats met 15 procent, drie procent lager dan een jaar eerder. Nederland trok in 2000 104 nieuwe buitenlandse bedrijven aan, een kwart meer dan in 1999, en nam daarmee de zevende plaats in Europa in. Een op de vijf nieuwe vestigingen is van een softwarebedrijf, waarmee die branche ruim op de eerste plaats staat.
Volgens een onderzoek van Ernst & Young’s International Location Advisory Services (ILAS) betekende de zevende plaats dat iets minder dan vijf procent van de nieuwe vestigingen in Europa komt in ons land terechtkomt. Met name de provincie Noord-Holland, en dan met name de regio Amsterdam-Schiphol, is geliefd bij buitenlandse investeerders. Noord-Holland behoort inmiddels tot de Europese topregio’s. Met 57 projecten in 2000 bereikte Noord-Holland de vierde plaats achter Groot Londen, Ile de France (Parijs) en Catalonië. In 1999 stond de provincie nog op de vijftiende plaats.
Ernst & Young telde in 2000 2.243 grensoverschrijdende investeringsprojecten in Europa. Deze investeringen zijn of worden uitgevoerd door 1.612 bedrijven. Hiermee worden naar schatting 370.000 nieuwe banen gecreëerd. Dit zijn er 95.000 meer dan in 1999. Ten opzichte van 1999 is het aantal buitenlandse investeringsprojecten met 5% toegenomen.
De belangrijkste sector is de softwarebranche, die 19 procent van de buitenlandse investeringsprojecten voor haar rekening neemt – een verbetering van 40 procent in vergelijking met 1999. Ook de zakelijke dienstverlening en de telecomsector horen bij de grotere groeiers. Binnen de softwarewereld staat Nederland wat het aantrekken van buitenlandse investeerders betreft op de vierde plaats na het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland, maar vóór Ierland. Bij deze investeringen gaat het overigens vaak om kleine projecten.
Nederland hoort ook bij de vier belangrijkste bestemmingen voor telecommunicatie, samen met het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. "Door onze sterke positie in juist deze sectoren én de neiging van bedrijven uit die branches om dicht bij elkaar te gaan zitten, is de trend van geografische clustering voor ons land goed nieuws", meent Jan Siemons van ILAS. Nederland is in het bijzonder een belangrijk bestemmingsland voorcustomer contact centers, net als Ierland en Schotland.
Het belangrijkste herkomstland voor buitenlandse investeringen zijn de Verenigde Staten met 44 procent. Intra-Europese investeringen vormen 43 procent van de buitenlandse investeringen, terwijl uit Japan slechts 4 procent van de buitenlandse investeringen afkomstig is.