Hoewel de verwachting bestaat dat in Europa in 2005 9,4 miljard euro wordt uitgegeven aan online leren, betwijfelt de Butler Group dit ten zeerste. Een gebrek aan standaarden is een stevige rem.
De Engelse it-analisten merken op dat online trainingen niet zo succesvol zijn als was verwacht, nu blijkt dat slechts 15 procent van alle it-trainingen via internet worden gegeven. Dat zal in 2004 slechts zijn gestegen tot 20 procent. Volgens Butler Group heeft dat te maken met de hoge kosten die gemoeid zijn met leren via het web en met het gebrek aan breedbandige verbindingen.
De onderzoekers merken op dat het wel voordelen heeft voor netwerk- en it-managers om de elektronische vorm van onderwijs toe te passen. Zij kunnen immers zo vrij eenvoudig aanpassingen van voorwaarden en concepten bekend maken. Een ander groot voordeel is dat eindgebruikers met deze methode het gebruik van allerlei software valt aan te leren.
Het gebrek aan standaarden nekt online leren. Je moet er namelijk veel voor betalen, maar je weet niet of je waar voor je geld krijgt. Desondanks vindt Butler Group online trainingen zinvol als aanvulling op het klassikale onderwijs. Er valt namelijk ook veel te besparen met online leren, omdat de leerlingen niet ‘de hele wereld’ hoeven te bereizen om in het klaslokaal te komen.
VS leert wel online
Volgens Learn2University, een bedrijf dat tal van online trainingen aanbiedt, gebruikt 92 procent van alle Amerikaanse ondernemingen wel een vorm van onderwijs via het web, terwijl Europa achter blijft. Butler Group bevestigt dit beeld. "Webgebaseerde trainingen zijn erg succesvol gebleken in andere delen van de wereld, zoals de VS, waar het wordt gezien als een zeer verdienstelijk ondersteuning van klassikaal onderwijs." De analisten omschrijven online trainingen als een fenomeen dat in Europa nog in de kinderschoenen staat.