Elk kantoor kent op het moment minstens twee infrastructuren: een voor telefonie en een voor dataverkeer. Geldverspilling meent Cisco. IP is goed genoeg om zowel beeld als spraak te verwerken. Het bedrijf maakt inmiddels de eerste versie van IP-telefoons.
Peter Alexander, vice-president bij Cisco, heeft geen goed woord over de bestaande bedrijfscentrales. "Elke onderneming heeft tegenwoordig een 10- of 100 Mb netwerk liggen en tevens een 64 Kb telefoonstelsel. Zo’n dubbele uitvoering kost al extra geld bij de aanleg ervan en nog meer geld voor het dubbele beheer en onderhoud. Tevens is een telefooncentrale een single point of failure: als hij plat gaat, kan niemand nog een telefoontje plegen. Als spraak wordt geïntegreerd in het datanetwerk, valt slechts een deel van het telefoonnet uit, omdat het netwerk gepartitioneerd is. Bovendien loopt alle Ethernet-verkeer vanuit de werkplekaansluiting via de telefoon naar de PC. Als de PC het begeeft, dan doet de telefoon het nog wel", aldus Alexander.
Geen concurrentie
De meeste leveranciers van telefooncentrales (PBX’en) zijn inmiddels afgestapt van hun eigen (proprietary) systemen en voorzien een toekomst met open standaarden (IP of een combinatie van IP en SS7). Toch verwacht Alexander niet veel concurrentie van Siemens, Nortel Networks, Lucent (om er enkele te noemen). "Wij hebben veel meer kennis van pakket gestuurde netwerken."
Volgens hem wachten veel bedrijven af hoe de ontwikkeling verloopt en stellen zij de aanschaf van een nieuwe telefooncentrale uit. Het jaar 2000-probleem speelt hierbij overigens ook een rol. Alexander verwacht dat volgend jaar directies van ondernemingen een besluit gaan nemen over het al dan niet convergeren van hun netwerken en dat die systemen in 2001 op grote schaal worden geïmplementeerd. Mensen die op de muziek vooruit willen lopen, kunnen dat nu dus al, maar betalen daar een aardige prijs voor. De eerste IP-telefoons kosten rond de duizend gulden. Alexander voorspelt dat die prijzen binnen twee jaar naar het niveau van ‘gewone’ telefoons dalen. Cisco werkt samen met Symbol Technologies (uitvinder van de barcode en belangrijk leverancier van draadloze netwerken) aan ‘draadloze telefoons’ via IP. De prototypes zijn onlangs getoond op Interop+Networld in Parijs.
Eerste klant
De Nederlandse telecommunicatie-aanbieder Stonehenge is de eerste die louter Cisco-apparatuur gebruikt om verbindingen mogelijk te maken via zijn vaste IP-netwerk. "Toen we een jaar geleden begonnen, was Cisco de enige die apparatuur kon leveren voor de toepassingen die ons voor ogen stonden", zegt Peinado Abril, senior-vice president van Stonehenge en afkomstig van Lucent. Inmiddels zijn er meer leveranciers die pakket gestuurde apparatuur met bijbehorende software op de markt zetten, maar de standaardisering van apparatuur en protocollen is nog niet volledig uitgekristalliseerd. Waarschijnlijk zal dat half 2000 wel het geval zijn.
Velen vergelijken spraak over IP met een telefoongesprek dat via het Internet verloopt: harkerig en onbetrouwbaar. Internet kan momenteel niet de kwaliteit leveren die nodig is voor een telefoongesprek. Vandaar dat Stonehenge vaste lijnverbindingen gebruikt en apparatuur van één leverancier om wel de nodig kwaliteit te waarborgen. "We zijn nu alleen nog niet in staat voldoende bandbreedte te bieden voor ‘Voice over IP’ in grote volumes, maar dat zal op korte termijn wel mogelijk worden", zegt Abril.