De arbeidsmarkt is in verandering door de voortdurende en snelle evolutie van de technologie. Hoewel bepaalde jobs en elementen van functies onvermijdelijk geautomatiseerd zullen worden, komen er ook nieuwe functies bij en zal de vraag naar de meest actuele vaardigheden stijgen. Een overzicht van de jobtrends voor it'ers in 2018.
Ondanks de sensationele berichten die het einde van de menselijke werknemer inluiden, zie ik dat niet gebeuren. Integendeel, ik zie een explosieve groei in nieuwe functies rond kunstmatige intelligentie (ki of artificial intelligence, ai) en data, en een aanhoudende vraag naar specifieke zachte vaardigheden zoals aanpassingsvermogen, creativiteit en samenwerking. Er zijn tenslotte nog altijd geen algoritmes die zaken als humor, gemoedstoestand of enthousiasme kunnen opmerken zoals een echte mens dat kan.
Dit zijn de it-banen die ik in 2018 verwacht te zien:
1. Datagestuurde en kunstmatige intelligentie jobs
Bedrijven blijven zoeken naar ai-ontwikkelaars, met name ontwikkelaars die ai-technologie in een consumentencontext kunnen plaatsen. Daarbij zijn ai-kandidaten met kennis van ruimere zakelijke kansen erg gewild, net als ontwikkelaars die een organisatie kunnen verbeteren en bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren.
Daarnaast voorspel ik een toename in datagerelateerde functies. Er zijn bergen digitale informatie ontstaan en met de opkomst van de ‘internet of things’ (IoT)-technologie zal die trend zich waarschijnlijk alleen maar voortzetten. Gegevens zonder inzicht zijn echter niets waard. Daarom zien we wereldwijd een sterke toename in vacatures voor data scientists, data analysts, data artists en data visualisers. Die professionals geven zin aan de data van een bedrijf, ze helpen enen en nullen omzetten in werkbare inzichten, of het nu gaat om veranderingen in klantengedrag of nieuwe kansen die de mensen nog niet eerder opgespoord hebben.
Data stuwen de vraag in een aantal sectorspecifieke functies, waaronder marketingjobs zoals marketing automation, performance marketers, customer analytics en crm-specialists. Die vraag komt van bedrijven in hun zoektocht naar steeds meer verfijnde manieren om klanten te benaderen.
2. ‘Traditionele’ softwareontwikkelaars
Ondanks de opkomst van nieuwe technologieën en bijbehorende functies, blijven de meer traditionele tech- en non-tech-functies ook relevant. Deskundige softwareontwikkelaars zijn erg in trek. En dan vooral als ze ervaring hebben met frontend-gebruikersinterfaces, nu organisaties hun digitale aanbod uitbreiden om aan de veranderende verwachtingen van consumenten tegemoet te komen. Java en schaalbare programmeertalen blijven de voorkeur genieten, hoewel er nog steeds een behoefte is aan kennis van C++, ondanks de voortschrijdende migratie van legacy-systemen.
Voorbereidingen van aanpassingen in de wetgeving over verschillende sectoren, net als een blijvende focus op digitale transformatie, zorgen voor grootschalige projecten. Daardoor zal er een grotere vraag zijn naar professionals op vlak van project- en changemanagement, vooral om functies in te vullen als projectmanager en businessanalist.
3. GDPR-specialisten
Door de nieuwe technologieën zal er een grotere vraag zijn naar leiders die de systeembeveiliging van een bedrijf kunnen garanderen. Bijgevolg zal de vraag naar functionarissen voor cybersecurity blijven stijgen om organisaties weerbaar te maken tegen cyberaanvallen.
Met de algemene verordening gegevensbescherming (GDPR), die in mei 2018 van kracht wordt, zorgt wereldwijd voor een grote vraag naar functionarissen voor gegevensbescherming. De GDPR-wetgeving zorgt ook in de Benelux voor jobs. GDPR-functies zijn namelijk fulltimejobs die niet bij een bestaande functie ondergebracht kunnen worden. Voor grote bedrijven zullen die functies permanent zijn, kleine bedrijven werken eerder met GDPR-consultants.
Het zijn trouwens felbegeerde en dungezaaide profielen. Voornamelijk mensen met een it-achtergrond en procesontwikkelaars bieden zich op de jobmarkt aan als GDPR-specialist.
Soft skills
Naast technische vaardigheden zullen ook zachte vaardigheden in trek blijven. Hoewel de beste technische vaardigheden en competenties aangeleerd kunnen worden, zullen ze weinig impact hebben als een bedrijf niet beschikt over managers die begrijpen wat hun werknemers drijft en die effectief met hun team kunnen communiceren en kunnen luisteren. De organisaties die de beste technologie en ’technische’ vaardigheden kunnen verenigen met teams die over emotionele intelligentie beschikken, zullen winnen.
Werkgevers zoeken bij kandidaten naar creativiteit, samenwerking, menselijk begrip en communicatievaardigheden. De kandidaten die oplossingen voor uitdagingen kunnen bieden en daarnaast ook kunnen overbrengen hoe en waarom die oplossingen geïmplementeerd moeten worden, zullen zich onderscheiden van de rest.
Alistair Cox, ceo bij Hays