Open networking is een concept waarbij organisaties op ieder moment de flexibiliteit hebben om te kiezen welke technologie het best aan hun bedrijfs-behoeften voldoet. Er is dus geen sprake meer van de lock-in situatie waarbij klanten aan één vendor gebonden zijn.
Eigenlijk is open networking als idee niets nieuws. In de server- en storage-markt heeft men reeds jaren geleden de stap gezet om de software van de hardware te ontkoppelen. Het was een kwestie van tijd voor deze “disaggregation” ook doorgezet zou worden naar de networking-wereld. Klanten kunnen door deze evolutie zelf hun hardware kiezen en zelf bepalen welke software zij daaraan toevoegen die zij het meest passend vinden. Dat is waar heel het open netwerk idee om draait. Open networking maakt de networking-markt democratischer en de klant krijgt de keuze om specifieke hardware te kopen en software te installeren die voldoen aan hun wensen en eisen. Dit is een beweging tegen de klassieke networking vendors in, die van vrij statisch, ingesloten systemen nu noodgedwongen meer dynamische en flexibele oplossingen moeten aanbieden.
Software defined op de agenda
‘De eerste stap naar open networking is het op de agenda krijgen van software defined networking bij ict-beslissers’, aldus Jeroen Hagen, sales director channel Dell. ‘Niet iedereen is daarin even ver. Daarom is het nodig dat het thema breder wordt besproken. Software defined networking is eigenlijk een geïntegreerd onderdeel van software defined ict geworden.’
Networking is tot heden volgens Dominique Honnay, regional sales director Dell networking Nordics en Benelux, een beetje een aparte pilaar binnen ict gebleven. Storage, servers en networking zijn nog vaak aparte entiteiten, zeker binnen grote organisaties. Echter, technologie is van kritisch bedrijfs-ondersteunend belang voor veel bedrijven. Snel veranderende bedrijfs-noden vereisen dat de ict deze noden snel in diensten moet kunnen vertalen. Daarom is het van belang dat er op cio-niveau of aan infrastructuur-beslissers wordt uitgelegd waarom software defined networking kan bijdragen aan het optimaliseren en flexibiliseren van hun ict-infrastructuur, waarom deze geïntegreerde aanpak hun kan helpen om de ict-infrastructuur als ondersteunende enabler te laten fungeren. De ict-afdeling is anders vandaag de dag in sommige gevallen eerder een blokkerende factor dan een enabler.
Verwachte omzet
In 2013 was de omzet van open networking ongeveer 360 miljoen euro. Voorspelt wordt dat de omzet in 2016 4,7 miljard bedraagt en stijgt tot 11 miljard tegen 2018. Een behoorlijke groei en volgens Honnay een duidelijk signaal dat de markt in beweging is.
Vandaag de dag zijn er tal van software vendors die open networking en software defined networking-technologie aanbieden. Honnay geeft aan dat het belangrijk is om een partij te kiezen waa je je als reseller comfortabel bij voelt en waarmee je de juiste flexibiliteit kunt bieden naar jouw klanten toe. Daarnaast is het belangrijk om partijen te selecteren die formele trainingen aanbieden en ook lokaal support kunnen leveren. Dit is cruciaal, zodat de reseller zich als bekwame leverancier kan positioneren naar klanten toe, met achter hem de gegarandeerde ondersteuning van een stabiele vendor.
Resellers kunnen zich op de hoogte houden van de open networking-ontwikkelingen via vendors en instanties zoals de Open Networking Foundation, Gartner of IDC, maar ook onafhankelijke organisaties zoals Moore Insights and Strategies maken whitepapers met input vanuit de markt, klanten of leveranciers waarin de markt-situatie omschreven wordt en waar klanten een gefundeerd beeld krijgen van de ontwikkelingen die zich in de markt voordoen.
ROI
Klanten zullen altijd willen weten wat hun investering oplevert. Open networking lijkt in eerste instantie een behoorlijke investering met zich mee te brengen, die op de langere termijn besparing oplevert (onder andere door een vermindering van de kosten van het infrastructuurbeheer, evenals het bieden van de nodige flexibiliteit). Ze zullen wellicht eerst moeten breken met vendor lock-in bij een bepaald merk om flexibiliteit en gunstige tco te kunnen realiseren op langere termijn. Naast investeren in soft- en hardware biedt de open networking evolutie de mogelijkheid om bestaande infrastructuur-resources flexibel in te zetten. De deskundigheid van de mensen die in de huidige situatie de omgeving beheren is uiteraard nog noodzakelijk, maar vele onderhouds-en manuele-taakjes kunnen nu door andere mensen in de organisatie overgenomen worden.
Volgens Honnay kunnen organisaties het beste nu starten met open networking en sdn te evalueren. Het thema bestaat al meer dan twee jaar, en staat in de praktijk aan de vooravond van een revolutie. Steeds meer progressieve organisaties (hosters, service providers) nemen het voortouw en maken actief gebruik van de voordelen die open networking hun biedt. Organisaties moeten vandaag de dag over de juiste technologie beschikken om concurrerend te zijn in deze competitieve markt. De rol van resellers als consultant voor bedrijven die meer willen weten over open networking en software defined networking is in deze fase van essentieel belang.
Over Dominique Honnay
Dominique Honnay is regional sales director Dell Networking Nordics en Benelux en reeds meer dan vijftien jaar werkzaam als it sales en marketing professional. Zijn eerste ervaringen heeft hij opgedaan bij software vendors, eerst als key account manager bij BMC Software, vervolgens als territory manager voor de Benelux regio bij NetIQ. Na een korte tussenstop bij HP (HP Software) heeft Honnay elf jaar geleden SonicWALL Benelux verder ontwikkeld. Na een succesvolle uitbouw van een sterk presterend partner-kanaal in de Benelux heeft hij vervolgens de verantwoordelijkheid opgenomen als EMEA distribution en sales operations director. In een latere fase heeft hij de rol van regional sales director voor SonicWALL in emerging markets erbij genomen.
Toen SonicWall door Dell werd overgenomen in 2012 heeft Honnay in eerste instantie de Dell Software Group in Emerging Markets verder uitgebouwd, om vervolgens zijn focus weer op Europa te richten in de rol van regional sales director Dell Networking Nordics en Benelux.
Over Jeroen Hagen
Jeroen Hagen is sales director channel bij Dell Nederland en beschikt over meer dan twintig jaar ervaring in de ict-branche. Sinds januari 2013 is hij werkzaam voor Dell als sales director channel. Hij is verantwoordelijk voor de verkoop van zakelijke oplossingen in Nederland via het partner-kanaal. Voordat hij bij Dell in dienst trad, werkte hij onder meer voor HP als sales manager indirect channel sales Nederland en enterprise channel manager general Western Europe, voor Philips als commercial director business to business Benelux en voor EMC als director channels voor Nederland.
Grappig, zowaar een leerzaam artikel! Ga zo door!