Alle grote techbedrijven zijn op zoek naar talent. Dus ook zoekmachinegigant Google. Om zich te onderscheiden van andere werkgevers zet Google veel innovatieve methodes in. Zo kwam onlangs dit verhaal in de media, over Max Rosett.
Max was tot voor kort een student computerwetenschappen die achter zijn computer zat te werken aan een project. Toen hij naar informatie zocht over een computercode tijdens het programmeren (zoekopdracht: python lambda function list comprehension), gebeurde er iets vreemds.
Er verscheen een kader in zijn scherm met een speciale tekst: Jij spreekt onze taal. Heb je zin in een uitdaging? Max had hier wel oren naar en kwam terecht op de site: http://www.google.com/foobar/
Programmeeropdrachten
Hier kreeg de student verschillende programmeeropdrachten voor z’n kiezen, die hij in een week of twee oploste. Na de laatste challenge vroeg de site hem om z’n contactgegevens die hij besloot achter te laten. Een paar dagen later werd hij benaderd door Google, met de vraag of hij zijn cv op wilde sturen. Het selectieproces duurde ongeveer drie maanden, en Max Rosett is inmiddels begonnen met zijn baan.
Ik moet zeggen: een creatieve benadering van de doelgroep. Maar dat mag je eigenlijk ook wel van Google verwachten natuurlijk. Het is immers hun eigen zoekmachine. Maar, ondanks dat wij als bescheiden Nederlandse werkgevers natuurlijk niet zover kunnen gaan als Google zelf, zijn er voor ons wel soortgelijke acties te bedenken die ook zeer effectief kunnen zijn.
Display select keywords
Display Select Keywords maakt het mogelijk om in het Display Netwerk van Google te adverteren op basis van zoek- en klikgedrag van gebruikers. Dus stel, je zoekt net als Google naar developers, dan zou je kunnen adverteren op zoekopdrachten als ‘python lambda function’ of ‘advanced php programming’. Zoekt iemand op die termen, dan is de kans namelijk vrij groot dat je te maken hebt met een specialist! Klikt deze persoon door naar een website die onderdeel is van het display netwerk van Google, dan kun je deze persoon daar relevante advertenties laten zien. Vergelijkbaar met de tekst zoals Google gebruikte in hun kader; Jij spreekt onze taal. Heb je zin in een uitdaging? Maar je kunt bijvoorbeeld ook nog gerichter te werk gaan: Wij zijn op zoek naar ervaren PHP-developers zoals jij! Bekijk de mogelijkheden!
Als toevoeging kun je op basis van remarketing de gebruikers die vervolgens jouw website hebben bezocht, opnieuw retargeten als ze eenmaal op je website zijn geweest. Groot voordeel van dit soort methodieken om te werven via online advertising: je bereikt ook kandidaten die niet direct actief op zoek zijn, maar wellicht wel open staan voor een nieuwe uitdaging.
Maar er zijn meer mogelijkheden. Want via Gmail Sponsored Promotions kun je bijvoorbeeld ook op domeinen targeten. Dat betekent dat je relevante kandidaten kunt targeten die bijvoorbeeld een nieuwsbrief ontvangen van een PHP community.
Wil jij ook op een onderscheidende wijze in beeld komen van je doelgroep? Neem dan gerust contact met mij op. Er zijn tal van wegen naar Rome en vakspecialisten denken graag met je mee op welke wijze online advertising maximaal kan bijdragen aan het realiseren van recruitmentdoelstellingen.
Succes met de recruitment!
Maurice Hennevelt, ceo Recruitmentwise
Daarom gebruik ik ook DuckDuckGo omdat ik niet door Google lastig gevallen wil worden met dit soort onzin.