Wij, marketeers, zijn steeds afhankelijker van technologie. Om de klant te bereiken, richten we webshops en –sites in, maar als we écht relevant willen zijn, moeten we bijvoorbeeld personalisatie opzetten door een koppeling te leggen met het customer relationship management (crm-)systeem. Met andere woorden: wij kunnen niet zonder jullie, it’ers.
Als we niet relevant zijn of de klant niet persoonlijk aanspreken, dan worden we genadeloos afgestraft door de klant. Bijna 60 procent van de consumenten wil dan namelijk geen verdere communicatie ontvangen, zo blijkt uit een onderzoek van het AIMIA Institute. Natuurlijk moeten wij, marketeers, goed nadenken over hoe onze propositie eruit ziet, maar samen met de it-afdeling kunnen we de klant zoveel beter bedienen.
Hoe? Met deze vier manieren waarop jullie ons kan helpen.
1. Laten we onze doelstellingen naast elkaar leggen
De allereerste stap wat mij betreft is het op één lijn krijgen van de doelstellingen. We werken immers voor hetzelfde bedrijf, dus het behalen van succes voor dat bedrijf staat voorop. Maar binnen onze afzonderlijke afdelingen hebben we onze eigen doelstellingen. Het zou goed zijn om te weten welke ambities de it-afdeling heeft en hoe dat zijn weerslag heeft op onze afdeling.
Bijvoorbeeld: als jullie it willen inzetten om te innoveren en daarom kiezen voor een software defined data center, wat kunnen wij als marketingafdeling dan doen om jullie daarmee te helpen? En wat levert het onze afdeling op? Het voordeel kan al zitten in begrip, wat ons helpt om realistischere vragen te stellen als we weer eens wat willen.
2. Samen een marketingoplossing kiezen
Zeker in grote bedrijven is het voor marketeers ondoenlijk om alle klanten te kennen. Daarom kijken we nog steeds naar manieren om onze processen verder te automatiseren. Het is alleen lastig om dat op eigen houtje te doen, want welke oplossing doet wat? Hoe valt de ‘nieuwe software belofte’ te integreren met andere software? Maar de belangrijkste vraag: welke oplossing helpt ons om binnen het budget met een positieve return on investment (roi) de gestelde doelstellingen te behalen?
3. Databronnen optimaliseren
Zonder data kunnen we tegenwoordig niets in marketing. Een goede marketing- of e-commerceoplossing geeft ons inzicht in de basisgegevens die voor ons belangrijk zijn, zoals: websitebezoek, e-mailstatistieken en succes van campagnes. Maar het liefst willen we dit koppelen met gegevens van (potentiële) klanten. Als we een rijk klantprofiel kunnen opbouwen, kunnen we relevantere aanbiedingen versturen en zo voorkomen dat klanten ‘ons’ wissen.
Jullie kunnen ons daar natuurlijk het best mee helpen door bijvoorbeeld integraties tussen verschillende oplossingen te realiseren. Maar ook in het aanscherpen van campagnes spelen jullie een cruciale rol: hoe kunnen we er samen voor zorgen dat de aanbiedingen nog relevanter, zowel qua boodschap, tijd als kanaal, worden? En hoe kan dat ondersteund worden door middel van software?
4. Innovaties onderzoeken
Elke dag lijken er nieuwe technologieën en functionaliteiten beschikbaar te komen. Zo kunnen we in de nieuwste cms’en content en producten toewijzen aan persoonlijke kenmerken, zodat de klant niet meer wordt overladen met het aanbod, maar alleen die producten of diensten krijgt te zien die voor hem interessant zijn. Het gevaar is alleen dat we de functionaliteiten niet goed uitnutten, omdat ons zicht op de mogelijkheden te beperkt is.
Daarom zou het mooi zijn om samen de nieuwe functionaliteiten te bekijken, zodat we kunnen focussen op de functionaliteiten die ons het best werken. In hoeverre is een integratie met een crm-systeem bijvoorbeeld nuttig? Of hoe kunnen we een goede koppeling maken met andere kanalen zodat klanten gelijk op de juiste pagina terecht komen? Hoe kunnen we personalisatie blijven optimaliseren, zodat we continu mee kunnen groeien met de vraag van onze klanten?
Één winnaar
Je merkt het al: marketing en it kunnen misschien niet altijd mét, maar zeker ook niet zónder elkaar. We spreken misschien soms een andere taal, maar als we de moeite nemen om elkaar beter te leren kennen, is er in ieder geval één winnaar: het bedrijf waarvoor we werken. Dat lijkt me reden genoeg om eens met elkaar om tafel te gaan, vind je niet?
“richten we webshops en –sites in” en dat zonder IT-Kennis, lijkt me niet echt gezond.
Zonder behoorlijke kennis van HTML / CSS / PHP(en Smarty) / Javascript kun je nooit een behoorlijke webshop of een cms installeren of inrichten.
Het gekke is dat het andersom wel gaat.