Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de nieuwe Nexus-smartphones van Google, die daarmee zoekende is.
Google heeft in één keer twee nieuwe Nexus-toestellen onthuld. De beide Android-apparaten van de oorspronkelijke maker van dat mobiele besturingssysteem worden in eerste instantie positief ontvangen. Google lijkt de weg terug weer te hebben gevonden. De vorige Nexus-smartphones waren namelijk relatief duur, terwijl het oorspronkelijke doel juist was om goede en betaalbare toestellen in de markt te zetten. Dit als lokker voor consumenten en als voorbeeld voor producenten.
De twee nieuwe Nexus-modellen (de 5,2 inch 5X en de 5,7 inch 6P) zijn van hoge kwaliteit voor een lage prijs, stelt bijvoorbeeld Ars Technica. Goed nieuws dus wat de koers van Google betreft? Dat valt te betwijfelen, want tegenwoordig weten wel meer fabrikanten hun Android-hardware voordelig in de markt te zetten zonder dat ze al te veel offers maken. Zie maar de recente toestellen van Lenovo’s Motorola, dat voorheen in handen van Google was. Het Nexus-programma heeft een nieuw doel nodig. Maar welke dan? Wat vind jij?
Google geeft met de door Huawei geproduceerde Nexus 6P antwoord op Apple’s iPhone 6s Plus:
Ik stuit nog op een interessante uitleg/gedachtengang over Google Nexus, wat dan gelijk een koers aangeeft: de Nexus-toestellen zijn ads, voor Google zelf!
http://www.theverge.com/2015/10/1/9422405/google-android-nexus-5x-6p-phones-ads
Unlike predecessors such as the Nexus One and Nexus 5, these phones don’t have a clear reason for being, and are not in themselves terribly unique. That’s led me (and others) to question Google’s overall aim with the Nexus line of pure Android smartphones, and I think I’ve finally arrived at an answer. The Nexus program is not so much about carrier independence or purity of Android design as it is about presenting Google in an overwhelmingly positive light. In other words, Google, the ultimate ad seller, sells Nexus phones as ads for itself.
@Jasper: mooie laatste quote van The Verge!
@Frank: Dank je! 🙂