HAARLEM – ’De geschiedenis wijst uit dat als twee bedrijven, die al worstelen met hun eigen strategie, gaan fuseren, daar nooit een leidende combinatie uit voorkomt.’
In een interview met Het Financieele Dagbald heeft topman Michael Dell opnieuw grote vraagtekens geplaatst bij de positieve uitwerking van de fusie tussen Hewlett-Packard en Compaq. Om er vervolgens meteen aan toe te voegen dat hij volop hoopt te kunnen profiteren van de ’storm’ waarin beide concurrenten terechtkomen als ze hun fusie tot stand willen brengen.
Al eerder heeft topman Michael Dell zich nogal laatdunkend uitgesproken over de aanstaande fusie tussen HP en Compaq. Dit keer wijst hij onder meer op het feit dat HP en Compaq ’een te hoge kostenstructuur’ zouden hebben. ’Als ze dat kunnen aanpakken door te fuseren is dat prima. Maar dat vraag ik mij af. Ze hebben allebei hun assortiment op het gebied van pc’s, servers en opslagproducten. Dat moeten ze in elkaar schuiven. Daar zullen niet alle klanten blij mee zijn. Daar zijn ze minstens twee jaar mee bezig. In diezelfde periode zullen wij aandacht besteden aan onze klanten.’
In dezelfde zakenkrant verklaart Ann Livermore van de aanstaande it-services divisie van HP/Compaq erop te vertrouwen dat het negatieve sentiment onder de beleggers over de fusie zal keren. ’Waar het straks op aankomt, is de uitvoering’. Volgens Livermore mag vooral van de service-divisie van HP/Compaq veel worden verwacht. De nieuwe divisie, die dertigduizend medewerkers gaat tellen en jaarlijks 15 miljard dollar omzet, dringt volgens berekeningen van het FD in één keer door tot de wereldwijde top drie, na marktleider IBM Global Services en EDS. Bovendien stijgt de vraag naar services in tegenstelling tot hardware jaarlijks met meer dan tien procent.
Marten Dijkstra