AMSTERDAM – Nederland en de Scandinavische landen trekken de kar als het gaat om het Europese internetgebruik. Frankrijk hobbelt achteraan volgens een Gartner-onderzoek.
Het Europese internetgebruik ligt gemiddeld op 28,4 procent, maar Frankrijk komt niet verder dan 19 procent, ver achter de andere grote Europese lidstaten zoals Duitsland en Engeland en ook ver achter buurland België waar het internetgebruik rond de 29 procent ligt. Gartner wijt de achterstand aan de langdurige populariteit van Minitel, het op Videotex gebaseerde systeem dat vele Franse huishoudens en bedrijven nog steeds van ’online’ telefoonnummers en weersvoorspellingen voorziet.
De onderzoekers bespeuren wel dat de Fransen inmiddels bezig zijn met een inhaalslag, met name in de detailhandelssector. "De Franse zakenwereld heeft inmiddels geaccepteerd dat het internet een onmisbaar communicatiemiddel is geworden," aldus Gartner Group-onderzoeker Petra Gartzen.
Aanzienlijk trager verloopt de opmars van internet in de Franse huishoudens, hetgeen volgens de onderzoekers onder andere te maken heeft met het relatief hoge kostenniveau voor het gebruik. Deze kosten liggen gemiddeld tussen de 100 en 133 gulden per maand. Het knelpunt ligt daarbij vooral bij monopolist France Telecom, dat in plaats van vaste tarieven, nog steeds kosten per minuut hanteert.
Toch is de Franse associatie voor internet-aanbieders positief gestemd over de toekomst. Volgens deze overkoepelende organisatie, waarbij onder andere AOL France, Club-Internet en Wanadoo zijn aangesloten, vertoont het internetgebruik een sterke groei naar rond de 5 miljoen gebruikers, een verdrievoudiging vergeleken met april 1999.
Marten Dijkstra