AMSTERDAM – Het promotiemateriaal van de leveranciers doet anders vermoeden, maar volgens Forrester voldoet e-commerce software lang niet aan alle verwachtingen.
Volgens Forrester voldoet de software van Art Technology Group en Intershop Communications nog het beste aan de verwachtingen, als het gaat om de mogelijkheden, de klantenservice en het gebruiksgemak. Maar de software voor het inkleden van handeltransacties van beide bedrijven, met onder andere catalogus- en transactiefuncties, is allesbehalve perfect. Op een schaal van vijf scoorden beide bedrijven 3,4 punten. IBM, InterWorld en Microsoft volgden op korte afstand met 2,9 punten.
Forrester benadrukt dat de software van Art Techology en Intershop daarmee niet bestempeld kan worden als de beste, omdat volgens het onderzoeksbureau elk bedrijf weer andere behoeften heeft. Maar volgens Forrester is wel duidelijk dat de markt voor e-commerce software over de gehele linie nog onvolwassen is en dat er aan elk softwarepakket wel iets schort.
Volgens Forrester zullen potentiële kopers zich eerst goed moeten afvragen aan welke functies ze specifiek behoefte hebben, alvorens te kiezen voor een bepaald pakket. De criteria die Forrester in het onderzoek hanteerde waren onder andere: kwaliteit en aantal mogelijkheden, gebruiksgemak en klantondersteuning.
Marten Dijkstra