HAARLEM – Kopieer- en printgigant Xerox heeft een onafhankelijke onderneming gelanceerd die de verdere ontwikkeling van digitaal papier overneemt.
Xerox meent dat de spin-off, Gyricon Media geheten, zorgt voor meer interesse van investeerders voor de technologie. Zelf heeft het Amerikaanse bedrijf, dat al tijden in de hoek zit waar de klappen vallen, geen geld meer over om in het project te steken. De fabrikant kondigde in één jaar liefst vijf winstwaarschuwingen aan, zag zijn aandelenkoers fors kelderen en kreeg een lage kredietwaardering van banken. Het fonds is momenteel nog maar zo’n vijf dollar waard. Wel behoudt Xerox een meerderheidsbelang in Gyricon.
De onderneming heeft zo’n zes jaar gewerkt aan de gepatenteerde technologie, die het ontwikkelde in zijn vermaarde Palo Alto Research Center. Net als de niet-digitale variant is het nieuwe ’papier’ dun, licht en goedkoop. In combinatie met elektronica zijn de flexibele displays in staat constant veranderende beelden en teksten weer te geven. Daarnaast is het materiaal keer op keer opnieuw te gebruiken. De eerste producten die van de technologie gebruik maken, te denken valt aan bijvoorbeeld billboards, applicaties voor etalages en elektronische boeken, worden volgend jaar verwacht.
Xerox verwacht dat de spin-off in zijn vierde jaar zo’n 100 miljoen dollar aan inkomsten genereert.
René van Vemde