Corel, dat bijna kopje onder is, kan nog niet veel vertellen over zijn toekomst. Begin volgend jaar maakt het bedrijf zijn strategie bekend. Tot dan is er radiostilte.
De Canadese software-ontwikkelaar kwam vrijdag met een mededeling over zijn strategische plannen, gedwongen door aanhoudende geruchten over de verkoop van de Linux-divisie.
Het in moeilijkheden verkerende bedrijf wenste echter weinig meer los te laten dan dat het bezig was met een "algehele, grondige doorlichting van de onderneming" en dat het "in gesprek was met meerdere bedrijven over uiteenlopende onderwerpen". Begin volgend jaar hoopt Corel zijn strategische plannen te ontvouwen. Tot die tijd willen de Canadezen verder geen commentaar geven.
In de internationale financiële pers duiken de laatste tijd regelmatig verhalen op over een mogelijke verkoop van Corels Linux-divisie. Mocht de onderneming die verkoop inderdaad overwegen, dan is de vraag welke producten Corel dan vervolgens als ’kernactiviteiten’ gaat aanmerken. Ruim een jaar geleden kondigde het bedrijf immers met de nodige tamtam aan dat het zich zou storten op de Linux-markt, omdat een product als Wordperfect, lange tijd het vlaggenschip van de onderneming, steeds meer marktaandeel verloor aan met name Microsofts Word en Office.
In eerste instantie leek de keuze voor Linux een verstandige: in enkele maanden tijd veroverde Corel een fors deel van de Linux-distributiemarkt. Na de absolute marktleider Red Hat (40,4 procent) en directe concurrent Macmillan (19,6 procent) hadden de Canadezen in mei van dit jaar de derde plaats in handen met een marktaandeel van 19,3 procent. In november vorig jaar, kort nadat Corel bekend maakte zich op de Linux-markt te storten, bedroeg het marktaandeel nog slechts 2,3 procent. Nu willen marktaandelen, zeker op de open-source Linux-markt, niet altijd iets zeggen over winstcijfers. De verkoop van Linuxproducten en -diensten leverde Corel nog geen cent op, maar dat zou slechts een kwestie van tijd zijn, zo stelde de onderneming.
Corel kwam echter in acute financiële problemen toen de overname van softwareleverancier Inprise/Borland onverwacht afketste. Via die overname had het bedrijf onder meer voor ruim 240 miljoen dollar aan kasreserves in huis willen halen, waarmee het Linux-avontuur voor enige tijd gefinancierd had kunnen worden. Toen de fusie niet doorging, werd Corel gedwongen jaarlijks veertig miljoen dollar te bezuinigen om het hoofd boven water te kunnen houden.
Jeroen Bezem