HAARLEM – Het taalgebruik van ’nieuwe economie’ bedrijven is vaak zo wollig dat zij daar klanten mee verliezen, aldus analisten van The Yankee Group.
Aloude marketingprincipes moeten in ere worden hersteld.
`Wij zien onszelf niet meer als softwarebedrijf, wij zijn een leverancier van totaaloplossingen.’ Wie heeft dat de laatste tijd niet gehoord en stiekem bij zichzelf bedacht, wat bedoelen ze daarmee, totaaloplossingen??
Dit weinig inhoudelijke marketinggebabbel kan niet meer, sterker nog, het kan een bedrijf klanten kosten. The Yankee Group is een Amerikaans bureau gespecialiseerd in onderzoek van de ICT markt. Zij signaleren een toenemend gebruik onder Internet- en softwarebedrijven van de zogenaamde `buzz-words’: praten met wollige zinsneden die geen werkelijke informatie bevatten.
Het gebruik van deze buzz-words kan veel onduidelijkheid betekenen. Hierdoor kunnen potentiele klanten niet worden overtuigd of zij krijgen een onrealistisch verwachtingspatroon van wat zij gekocht hebben. Het grote gevolg hiervan is dan een ontevreden klant en niets is erger dan dat.
Bedrijven moeten terug naar gebruik van klassieke marketingprincipes en zullen hierdoor succesvoller worden dan de buzz-words-bedrijven.
Tania Veldkamp