HAARLEM – ABN Amro heeft een zoekmachine ontwikkeld waarmee bedrijven via de site van ABN in een database met B2B Internetmarktplaatsen kunnen zoeken.
In de database, B2B e*Echange Search Directory zit informatie over meer dan 2.000 Internetmarktplaatsen in 46 verschillende bedrijfssectoren.
Via het opgeven van criteria kunnen bedrijven gratis informatie opvragen over deze elektronische handelsplaatsen op http://www.abnamro.com.
Nanette Bergwerf, vice president B2B e-commerce strategie bij ABN Amro, geeft aan dat het aanbieden van een gratis B2B zoekmachine voortkomt uit een product, wat de divisie B2B e-commerce tot voor kort zelf gebruikte. "Binnen onze divisie zijn vier focussen te vinden. Een daarvan is de focus op de e-marktplaatsen. Hier zijn we nu 1,5 jaar mee bezig en houden al die tijd het komen en gaan van marktplaatsen in de gaten. Door de zoekmachine aan te bieden komen wij onze klanten tegemoet en kunnen zij zien wat er in hun gebied gebeurt, binnen hun eigen industrie.
Zo kunnen ook nieuwe marktplaats ondernemers zien wat er gebeurt maar tevens kunnen concurrende partijen elkaar in de gaten houden."
De zoekmachine is ontwikkeld door ABN Amro Sage Corporation. Dat is het in San Francisco gevestigde aandelenopties en futures clearingbedrijf van de Nederlandse bank. Volgens de bank zorgt een ingebouwde zoekmachine ervoor dat de databank up-to-date blijft. Bergwerf geeft aan dat de database een keer per week geupdate wordt. Dit gebeurt automatisch maar tevens worden er handmatig sites opgezocht omdat het kan voorkomen dat een onderneming failliet is gegaan maar dat de site nog wel bestaat. Door handmatige controle moet dit vervuiling van de database tegen gaan.
Sjaak Smakman / Tania Veldkamp