HAARLEM – Philips helpt haar circa 60.000 resellers en distributeurs op internet. Het elektronicaconcern wil hiermee haar online verkopen vergroten.
Zoals al vermeld in het jongste nummer (24) van CRN, hebben zij gekozen voor de software van Imeditation.
Goed nieuws voor de partners van Philips. Het bedrijf wil voor het einde van het jaar wereldwijd al haar partners, resellers en distributeurs, op internet hebben. Hiervoor bieden zij hulp in de vorm van het maken van de website of het verlenen van support. Om dit voor elkaar te krijgen investeert Philips ruim 18,5 miloen gulden in de software van Imeditation.
De stap om alle partners online te helpen komt voort uit positieve resultaten van een pilotproject. Dit project is afgelopen zomer gestart in Spanje en Zweden. Ruud van Vessem, verantwoordelijk voor de Europese uitrol van de e-business: "Dit project is compleet in lijn met ons e-commerce beleid. We hebben gekozen voor de software van Imeditation om zij hebben laten zien dat zij niet alleen verstand hebben van onze zaken, maar dat zij ook verstand hebben van hoe distributeurs en andere verkooprelaties werken. In plaats van om ons distributienetwerk heen te gaan, zullen wij samenwerken om de eindgebruikers te bereiken."
Philips geeft aan geleerd te hebben van de fouten van concurrerende bedrijven. Deze ondervonden problemen bij het verkopen van hun producten via internet buiten hun dealers en distributeurs om.
Momenteel realiseert Philips 6,5 procent van de omzet aan consumenten-elektronica via internet. Met deze nieuwe werkwijze moet dit aandeel flink verhoogd worden.
Tania Veldkamp