HAARLEM – De Franse Dealpartners.com en het Noorse Coshopper zijn geïnteresseerd in samenwerking of zelfs overname van het in surséance verkerende Letsbuyit.
De twee gegadigden werken volgens hetzelfde concept, het samenkopen, als Letsbuyit. In een gesprek met de BBC meldt Coshopper veel voordelen te zien in een partnerovereenkomst of een samenvoeging met Letsbuyit. "De magazijnen zijn vol, ze hebben gekwalificeerd personeel, een goede consumentenbasis en een duidelijke naamsbekendheid."
Het lijkt erop dat consument-gerelateerde internetbedrijven gedoemd zijn te mislukken. Het Amerikaanse Mercata, wat ook met het co-buying concept werkt, sluit deze week haar deuren. Op de website is momenteel een opheffingsuitverkoop te vinden. Mercata heeft haar beursgang op het laatste moment afgeblazen. Bij dit internetbedrijf is het beperkte aanbod van producten, het beperkte aantal gebruikers en de geringe kortingen de doodsteek geweest.
In Nederland sluiten ook steeds meer internetbedrijven hun deuren voor de consument. Vorig jaar verliet Buyitdirect deze consumentmarkt vanwege te hoge kosten. Algemeen directeur Dik Graaff gaf toen al aan dat het niet zozeer de consumenten zijn die volwassen moeten worden maar meer de processen die erom heen hangen, zoals logistiek. Ook toenmalig concurrent van Letsbuyit, Nokdown stopte met de consumentenactiviteiten vanwege de te hoge kosten die gemaakt werden.
Bij Letsbuyit.com is het probleem in ieder geval niet te vinden in de beperktheid van producten, gebruikers of geringe kortingen aldus Ernst Bökenkamp, managing director van Letsbuyit.com. "Het tegendeel is waar, heel veel consumenten zijn bij ons aangesloten. Mede door ons Europese uitzetgebied is het voor ons mogelijk om een vuist te maken naar leveranciers toe en goede kortingen binnen te halen. Het is duidelijk een probleem van de algehele internetmalaise. Het vertrouwen in de internetsector is verdwenen en daar hebben wij nu direct mee te maken." Over de gesprekken met de twee concurrenten en de toekomst van Letsbuyit kan Bökenkamp niets zeggen, er is een algeheel spreekverbod opgelegd.
Ondanks alles zijn er wel succesverhalen te vinden in de internetindustrie. Zo blijft Bol.com bijvoorbeeld zijn Europese markt uitbreiden. Ook het Nederlandse Buyonline heeft aangegeven het break-even-point voorbij te zijn.
Tania Veldkamp