De tijd dat we met z’n allen om zeven uur thuis voor de buis kropen, is voorbij. We willen zelf bepalen wat we zien of beluisteren en waar of wanneer. Daarbij hebben we de keuze uit heel veel verschillende vormen van thuisentertainment en tv is daar nog slechts één van. Bovendien willen we vandaag de dag niet enkel thuis van digitaal entertainment genieten, maar net zo goed on-the-go. Maar één ding hebben vrijwel alle vormen van digitaal entertainment met elkaar gemeen: digitale techniek maakt ze beter, mooier en gemakkelijker. Of het nu gaat om muziek beluisteren of een game spelen, foto’s bekijken, een tv-programma opnemen of een film bekijken: digitaal entertainment is hot.
Maar het is niet alleen de kwaliteit die digitaal entertainment zo aantrekkelijk maakt. Nieuwe standaarden zorgen ervoor dat digitale content gemakkelijk af te spelen is op andere apparaten, zoals mobiele multimedia toestellen. Zo ontstaat een digitaal entertainmentnetwerk waarmee we steeds toegang hebben tot onze favoriete multimedia, in onze luie zetel of on-the-go.
Voor de handel is deze ontwikkeling natuurlijk heel goed nieuws. Onder consumenten groeit namelijk de interesse in digitaal entertainment. Dat vraagt niet alleen om krachtige entertainment-pc’s, maar biedt ook allerlei mogelijkheden voor cross- en upselling. Denk aan een draadloos netwerk, extra opslagcapaciteit, surround-sound luidsprekersystemen, mobiele multimedia toestellen, hdtv’s en nog veel meer.
Aangezien digitaal entertainment nog een relatief nieuwe markt is, liggen er nog heel veel omzetkansen. Wie erin slaagt om die kansen goed te benutten, houdt er een hoop tevreden klanten aan over. Klanten die blijven terugkomen om hun digitale entertainmentnetwerk steeds verder uit te breiden en te verbeteren.
In 1985 zongen de Dire Straits al “I want my MTV!”. Vandaag de dag zouden ze zingen: “I want my digital entertainment!”
Henk van den Eeckhout
Intel Benelux