Bedrijven overheden en leden van de koninklijke familie zuiveren hun naam op Wikipedia. De opzet van de online encyclopedie is dat burgers kennis uitwisselen en kunnen wijzigen. Via de site wikiscanner is nu te achterhalen wie de aanpassingen doet. Wat blijkt: Bedrijven, overheden en personen verwijderen regelmatig belastende informatie.
De inhoud van Wikipedia wordt regelmatig aanpast, dat is een van de grondbeginselen van de online encyclopedie. Maar nu de site Wikiscanner in de lucht is kan via het IP-adres worden achterhaald wie de aanpassingen doet.
Wat blijkt: overheden,bedrijven en personen passen regelmatig belastende informatie aan. Kampioen aanpassen is de Amerikaanse geheime dienst de CIA. Zij voerden verreweg de meeste aanpassingen door. Maar ook overheden doen mee. Zo schrapte de Amerikaanse regering een hele passage over het vermeende alcoholisme van president Bush. Daarnaast lijkt het een vast bedrijfsonderdeel van pr-bureaus om via Wikipedia de bedrijfsnaam van hun klanten te schonen. Pepsi Cola haalde een passage weg over de mogelijke gezondheidsrisico's van cola. Wall Mart gumde uit dat ze twintig procent minder loon zouden betalen dan andere supermarkten. Daarvoor in de plaats werd geschreven dat het salaris van Wal-Mart medewerkers bijna twee keer hoger is dan het minimum loon. Zelfs leden van het koningshuis doen aanpassingen in de encyclopedie. Mabel Wisse-Smit wijzigde een passage op de Engelstalige variant van Wikipedia. Via een internetverbinding vanuit Huis ten Bosch paste Wisse-Smit een passage aan waarin stond dat ze voorafgaand aan haar huwelijk met prins Friso ‘onvolledige en ‘onjuiste' informatie had gegeven over haar verleden. Het woord ‘onjuiste' werd gewist.
Online reputatie
Eerder deze maand bleek uit onderzoek van het Amerikaanse Careerbuilder dat opschonen van de internetreputatie voor sollicitanten belangrijk kan zijn. 26 procent van de P&O adviseurs die bij de selectie van nieuw personeel betrokken zijn, gaan op zoek naar de internetreputatie van de sollicitant. Ruim een tiende van de P&O organisaties struint sociale netwerken als Facebook en Hyves af om te achterhalen of sollicitanten tijdens gesprekken de waarheid spreken. In 64 van die gevallen wordt aan de hand van de informatie op internet besloten om niet in zee te gaan met de sollicitant.
In de VS is een aantal bedrijven constant bezig met de online-reputatie van zijn klanten. Voor een vast bedrag per maand struinen de bedrijven het web af om foto's, teksten en ander belastend of negatief materiaal dat op internet voorhanden is te verwijderen.
Computable schrijft: “Voor een vast bedrag per maand struinen de bedrijven het web af om foto’s, teksten en ander belastend of negatief materiaal dat op internet voorhanden is te verwijderen.”
Dat was m.i. niet de strekking van het bericht van toen. Deze bedrijven sporen de informatie wel op en geven ze door aan de aanvrager, maar verwijderen is een ander verhaal. In de meeste gevallen *kunnen* ze dat helemaal niet.